Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeensa
Tack för tipset, har lite funderat på magnetventilen så då byter jag den och hoppas på bättring.
Mvh jensa
av oldtimersmc
jeensa skrev:Tack för tipset, har lite funderat på magnetventilen så då byter jag den och hoppas på bättring.
Mvh jensa

Du kan testa magnetventilen då det är en on off ventil som skall öppna och stänga (testa att suga i slangen) det är en 3 vägsventil som endera är öppen eller stängd OBS märk upp så att du inte blandar ihop slangarna.
I övrigt så låter det även om du redan har testat som en skitig luftmassemätare ( samma symtom som magnetventil)
Kolla även så att vacuum slangarna är hela.
Kan även vara spräckt laddluftslang/intercooler eller sönderrostad slangklammer till IC
av steilinger
Hur långt har turbon rullat? Kan ju vara den som börjar sjunga på sista versen.

Hade samma problem på en 850 T5 jag haft. Svaja som fan när den börja ladda på 3an 4an. Bytte turbo pch problemet försvann.

Kan ju som sagt vara magnetventilen så kolla den först.
av oldtimersmc
Har du otur så får du byta hela kontinentalsockeln :D nej börja med det billigaste först, pajad turbo brukar meddela sig via röksignaler :wink:
av jeensa
Den går helt fint med lite gaspådrag/belastning men på låg belastning under ca 1800 varv så känner man att den går ojämnt/gungigt, typ som att man ökar/minskar gaspådraget.

mvh jena
av oldtimersmc
2 billiga tips rengör luftmassemätaren (LMM) med topps och ex sprit och även gasspjället kan ge denna symptom (lätt om det är en sugmotor bökigt på en turbo då den sitter under insuget på en sådan.

skitig lamm är vanligt om man åker med öppet filter.
av jeensa
LMM rengjord för 2 veckor sedan. Kanske man bör rengöra gasspjället åxå?
Är det mycke bök att göra det?
Mvh jensa
av oldtimersmc
jeensa skrev:LMM rengjord för 2 veckor sedan. Kanske man bör rengöra gasspjället åxå?
Är det mycke bök att göra det?
Mvh jensa
Har du en sugmotor så är det 4skruv.
Turbo så är det trångt som fan du behöver en bra pannlampa elldylikt ,en spegel så fanskapet sitter under insuget så du kan se vad du gör och ett litet spärrskaft.

På sug motorn så sitter den så djävla Braån att man kan skruva lös den med händerna i byxfickorna...

Sen om det är skitig så är det självmarkerande m a o det syns tydligt (ett lager skit strax bakom spjället som gör att DN-intervju får i. Tillräckligt med luft till motorn om du inte har lite mer gas på
Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad,[…]

Tack för snabbt svar! Gummibussningen vid &ou[…]

I jul–februari har det i Finland föreko[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]