- fre 31 jan 2014, 06:39
Vad kallar ni en bromsrörs ände med yttergänga då ? Alltså jag tänker på svaren här där man säger att röret "alltid" avslutas med lös "mutter"

Moderator: Moderatorer
mbc skrev:För tydlighetens skull får jag säga att det är en Volvo S 80 170 hk 2002. Jag glömde ange detta i första inlägget.Javisst jag tittar på slangen. Menar du att båda ändarna på slangen är fast på alla bilar? I så fall är det ett rör på ena sidan med en rörlig mutter som slangen ansluts mot...eller.Japp.
Kan säkert finnas nån som har bromsslang med lös mutter, men under mina 20 år, varav 8 år som bilmek på verkstad som jag skruvat bilar har jag aldrig sett nån iallafall.
ingesjo skrev:Vad kallar ni en bromsrörs ände med yttergänga då ? Alltså jag tänker på svaren här där man säger att röret "alltid" avslutas med lös "mutter"Har aldrig sett ett bromsrör med gänga på utan det avslutas med en nippel som är "lös",denna nippel/mutter eller vad du vill kalla den har antingen in eller utvändig gänga.![]()
Kan gå åt värme för att det ska släppa.Tänkte precis föreslå det. De gånger jag försökt få loss det där utan värme har det slutat med att man får kapa röret och sätta dit ny nippel samt kona om röret.
ingesjo skrev:Haha Clone Tom jag menade att det finns både bromsrörs avslut med Yttre gänga och inre gänga alltså lösa nipplar som går mot rörets avslutande koning m.a.o. både nippel som skruv och nipplel som mutter Var menat som ett litet muttter skämtOk du är på ordmärkarhumör.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]