Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering!!

The never ending story fortsätter ;)

Fick ett ryck och bytte tändstiften trots att dessa var bytta av förra ägaren på mekonomen verkstad för ca:3000mil sedan

Satte i NGK Iridium BKR6EIX och nollade alla felkoder igen. Nu gick bilen bättre och jag har inte fått några larm alls. ( Var troligen dom gammla som löste ut knacksensorerna...)

Bytte även avgassystem då detta var helt slut och läckte i bakre burken. Blev ett ferrita sportsystem nu när skruvat hade 15% rabatt..

Bilen kändes mycket bättre och jag investerade i ett BSR steg 1 ppc nu när dom hade 20% rabatt.

Det tråkiga är att bilen fortfarande tvekar ibland vid gaspådrag( Ibland laddar på som tusan för att ibland tveka) Går bättre om man axar med halvgas än med helgas och när man laddar ur den och släpper gasen är det som den fortsätter gasa någon millisekund?? Känns inte som om laddet uteblir snarare tändningen eller gasen på något sätt

UPDATERAT Felkoder!!

Läste ut felkoderna idag med vida och hade fått ett par nu igen

ECM-3410
ECM-3420
ECM-917F
CEM-1A5D
ECM-902A

Är detta gasspjällets klassiska felkoder eller är det gaspedalsgivaren??

Gjorde även ett ETM test i vida idag och fick 3,07graders avvikelse och det är väl helt ok??

Har känt på tändspolarna efter att jag kört och alla är lika varma. Har satt dit ny skyddsslang till kablarna till tändspolarna då dessa hade smulat sönder sig.

Någon som har något tips??? Börjar bli jäkligt uppgiven nu :(

Tacksam för alla uppslag..
Updaterad

UPDATERAT Felkoder!!

Läste ut felkoderna idag med vida och hade fått ett par nu igen

ECM-3410
ECM-3420
ECM-917F
CEM-1A5D
ECM-902A

Är detta gasspjällets klassiska felkoder eller är det gaspedalsgivaren??

Tacksam för att få slut på detta fel...
Jag hade nere gaspedalen igår och rengjorde kontaktbanorna men det gjorde inte ett skit....

Funderar på att beställa ett nytt spjäll imorgon på volvo då jag inte har några fler ideer på vad som skulle kunna vara felet??

Det enda jag tror och som jag kan läsa ut av felkoderna, forum på nätet mm. är:

Knacksensorerna (borde inte ge larm på etm mm)
ETM (klassiskt fel på -01 och ger denna typ av felbild + att jag har vit etikett och 23400mil)
CEM glapp eller kass (borde ge fler skumma fel och larm)
Kablage ( Ett helsike att mäta upp och inte jättetroligt?

Vad anser ni vara störst chans att det är det som gör felet??

// Robin
Jag har bytt gasspjäll till ett begagnat bytte det själv var sen nere till volvo och fick ny programvara och nollställde felkod. Men det roligaste var att bilen ryckte ändå lika mycket efter detta så visar det sig att ena tändstiftet var helt paj. Så har man ryckig gång så bör man också ta sig en titt på tändstiftet efter jag bytte detta så gick bilen som en dröm
Tändstift har jag som jag skrev bytt för 100mil sedan och det gjorde lite skillnad i gången.

Igår testade jag oxå att bytta till ett par andra knacksensorer och det hjälpte ej.

Märkte oxå att jag skiftat kablarna på vvt solenoiden(då jag aldrig hittade info om hur den skulle vara kopplad) och åtgärdade detta nu efter att hittat en guide och nu tror jag inte att den missar mer har dock inte hunnit testa någon längre strecka ännu och inte heller nollat felkoder mm.

Förhoppningsvis var det detta som var felet (hoppas inte solenoiden tog skada av att få 12v på fel ben????)

Återkommer efter mer testande och check med vida

// Robin

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]