Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
#56600
Carman har rätt. Man skall aldrig säga: Byt X delen för att den är kass. Man skall säga att den beter sig på ett sätt och helst säga det så flummigt som helst så de inte kan byta en del och säga sen: Du sa ju att vi skulle göra det.

Man tycker ju att verkstäder borde vara försäkrade för 'bom-arbeten' eller ha såpass mycket extra debiterat så de kan byta en och en annan del och själva stå för det. Det ger ju bättre kundservice. Visst det ger oxå mindre klirr i kassan för verkstan. Men vissa av dem betalar nog rabatterade priser på delar än vad du och jag får göra.

har en annan historia (vet inte om jag har berättat detta förrut)

Jag lämnar in min S60 på 8000 mila service. Kommer överens att de skall flusha automaten när de ändå håller på. Sure.

Min personlige mekaniker (som jag känner, och har känt i flera år) ringer sen: du..
- vi har ett problem. När jag skulle lossa skruven till Haldexfiltret gick den av.
Okej sa jag: vad gör vi nu då?
meken: tja. vi får borra ut den eller dyl.
jag: okej. Vem kommer får stå för den kostnaden?
meken: det får du göra. Vi har inga 'metodpriser' på det så det får gå löpande. Och vi tar 1200/h
jag: hmm det kan ju bli skitdyrt. Det är väl inte mitt fel att du drar av skruven
meken: tja. ibland så händer sånt och då får kunden betala

summa sumarum. Han gissade på att de skulle kosta mellan 3000-5000:-

Jag blev förbannad och gick till Volvo Customer Relations som sen skickade mig till Bilia Sisjön. Vi kom fram till efter mycket om och men att jag skulle stå för en 1/3 av kostnaden. Dvs 1500:-

Jag var väl inte helt nöjd med det. Men det var väl den bästa dealen jag kunde få.

Kommer jag lämna in min bil till Bilia Sisjön igen.. nej. skulle inte tro det.

Ber om ursäkt att jag hänger ut en verkstad sådär. Men den är såpass stor så de överlever nog utan mig :)
Användarvisningsbild
av CarMan
#56604
_Rick_ skrev:Carman har rätt. Man skall aldrig säga: Byt X delen för att den är kass. Man skall säga att den beter sig på ett sätt och helst säga det så flummigt som helst så de inte kan byta en del och säga sen: Du sa ju att vi skulle göra det.

Man tycker ju att verkstäder borde vara försäkrade för 'bom-arbeten' eller ha såpass mycket extra debiterat så de kan byta en och en annan del och själva stå för det. Det ger ju bättre kundservice. Visst det ger oxå mindre klirr i kassan för verkstan. Men vissa av dem betalar nog rabatterade priser på delar än vad du och jag får göra.

har en annan historia (vet inte om jag har berättat detta förrut)

Jag lämnar in min S60 på 8000 mila service. Kommer överens att de skall flusha automaten när de ändå håller på. Sure.

Min personlige mekaniker (som jag känner, och har känt i flera år) ringer sen: du..
- vi har ett problem. När jag skulle lossa skruven till Haldexfiltret gick den av.
Okej sa jag: vad gör vi nu då?
meken: tja. vi får borra ut den eller dyl.
jag: okej. Vem kommer får stå för den kostnaden?
meken: det får du göra. Vi har inga 'metodpriser' på det så det får gå löpande. Och vi tar 1200/h
jag: hmm det kan ju bli skitdyrt. Det är väl inte mitt fel att du drar av skruven
meken: tja. ibland så händer sånt och då får kunden betala

summa sumarum. Han gissade på att de skulle kosta mellan 3000-5000:-

Jag blev förbannad och gick till Volvo Customer Relations som sen skickade mig till Bilia Sisjön. Vi kom fram till efter mycket om och men att jag skulle stå för en 1/3 av kostnaden. Dvs 1500:-

Jag var väl inte helt nöjd med det. Men det var väl den bästa dealen jag kunde få.

Kommer jag lämna in min bil till Bilia Sisjön igen.. nej. skulle inte tro det.

Ber om ursäkt att jag hänger ut en verkstad sådär. Men den är såpass stor så de överlever nog utan mig :)
hur man gör vid såna där extra arbeten är ganska inviduelt från vrksta/verksta, inte alltid som det kostar extre & det är isana fall ofta en fast summa
Användarvisningsbild
av greeeken
#56644
_Rick_ skrev:Carman har rätt. Man skall aldrig säga: Byt X delen för att den är kass. Man skall säga att den beter sig på ett sätt och helst säga det så flummigt som helst så de inte kan byta en del och säga sen: Du sa ju att vi skulle göra det.

Man tycker ju att verkstäder borde vara försäkrade för 'bom-arbeten' eller ha såpass mycket extra debiterat så de kan byta en och en annan del och själva stå för det. Det ger ju bättre kundservice. Visst det ger oxå mindre klirr i kassan för verkstan. Men vissa av dem betalar nog rabatterade priser på delar än vad du och jag får göra.

har en annan historia (vet inte om jag har berättat detta förrut)

Jag lämnar in min S60 på 8000 mila service. Kommer överens att de skall flusha automaten när de ändå håller på. Sure.

Min personlige mekaniker (som jag känner, och har känt i flera år) ringer sen: du..
- vi har ett problem. När jag skulle lossa skruven till Haldexfiltret gick den av.
Okej sa jag: vad gör vi nu då?
meken: tja. vi får borra ut den eller dyl.
jag: okej. Vem kommer får stå för den kostnaden?
meken: det får du göra. Vi har inga 'metodpriser' på det så det får gå löpande. Och vi tar 1200/h
jag: hmm det kan ju bli skitdyrt. Det är väl inte mitt fel att du drar av skruven
meken: tja. ibland så händer sånt och då får kunden betala

summa sumarum. Han gissade på att de skulle kosta mellan 3000-5000:-

Jag blev förbannad och gick till Volvo Customer Relations som sen skickade mig till Bilia Sisjön. Vi kom fram till efter mycket om och men att jag skulle stå för en 1/3 av kostnaden. Dvs 1500:-

Jag var väl inte helt nöjd med det. Men det var väl den bästa dealen jag kunde få.

Kommer jag lämna in min bil till Bilia Sisjön igen.. nej. skulle inte tro det.

Ber om ursäkt att jag hänger ut en verkstad sådär. Men den är såpass stor så de överlever nog utan mig :)
Självklart ska man ite säga nått om man nu inte är 100 på att just delen X är trasig.
Men de ä ju inge kul när man börjar byta del efter del o det inte blir bättre.
Då byter jag hellre själv då ja slipper arbetskostnaden
av zenobia
#57263
_Rick_ skrev: jag: hmm det kan ju bli skitdyrt. Det är väl inte mitt fel att du drar av skruven
meken: tja. ibland så händer sånt och då får kunden betala
Hade en liknande sväng med en Saab-verkstad som drog sönder nipplarna på bromsoken bak. Anledningen till att jag lämnade in bilen var ju just för att slippa detta bekymmer. Dra nipplar klarar jag själv.. :D

Verkstaden informerade med en liten rad på fakturan om att bromsvätskan inte var bytt bak. Hörde mig för varför och fick till svar att nipplarna gått sönder om att dom inte kan byta bromsvätskan pga det.

Jaha tyckte jag, det är väl inte mitt problem antydde jag, ni har åtagit er att byta bromsvätska för ett fast pris på en bil som ni vet hur gammal den är och därmed vilka riskerna är...

Det slutade med att dom drog av 30 kronor för den bromsvätska som dom tagit betalt för men ej bytt.

Tog då kontakt med Konsument Göteborg samt Saabs kundtjänst om detta. Svaret blev entydigt... "saker som mecken inte gör sönder med flit skall kunden betala, punkt". Kan man visa att mecken varit oaktsam får verkstaden betala...

Tycker nog att det borde vara uppenbart att man lämnar bilen till en märkesverkstad för att dom skall veta vilka risker det finns och därmed hur man lämpligen utför ett visst jobb. Annars kan man ju åka till mecken runt hörnet alternativt misslyckas själv för en mycket billigare penning!
Användarvisningsbild
av CarMan
#57271
zenobia skrev:
_Rick_ skrev: jag: hmm det kan ju bli skitdyrt. Det är väl inte mitt fel att du drar av skruven
meken: tja. ibland så händer sånt och då får kunden betala
Hade en liknande sväng med en Saab-verkstad som drog sönder nipplarna på bromsoken bak. Anledningen till att jag lämnade in bilen var ju just för att slippa detta bekymmer. Dra nipplar klarar jag själv.. :D

Verkstaden informerade med en liten rad på fakturan om att bromsvätskan inte var bytt bak. Hörde mig för varför och fick till svar att nipplarna gått sönder om att dom inte kan byta bromsvätskan pga det.

Jaha tyckte jag, det är väl inte mitt problem antydde jag, ni har åtagit er att byta bromsvätska för ett fast pris på en bil som ni vet hur gammal den är och därmed vilka riskerna är...

Det slutade med att dom drog av 30 kronor för den bromsvätska som dom tagit betalt för men ej bytt.

Tog då kontakt med Konsument Göteborg samt Saabs kundtjänst om detta. Svaret blev entydigt... "saker som mecken inte gör sönder med flit skall kunden betala, punkt". Kan man visa att mecken varit oaktsam får verkstaden betala...

Tycker nog att det borde vara uppenbart att man lämnar bilen till en märkesverkstad för att dom skall veta vilka risker det finns och därmed hur man lämpligen utför ett visst jobb. Annars kan man ju åka till mecken runt hörnet alternativt misslyckas själv för en mycket billigare penning!
varför tycker du det ska vara olika regler mellan märkesverkstäder & allbilsverkstäder?
av zenobia
#57273
CarMan skrev:
varför tycker du det ska vara olika regler mellan märkesverkstäder & allbilsverkstäder?
Tja, för att allbilsverkstaden som jag menar i mitt inlägg kanske tar en fjärdedel av vad den stora märkesverkstaden tar per timme.

Betalar man någon de timpriser som en "märkesverkstad" debiterar antar man (kanske felaktigt) som kund att man får vad man betalar för. Dvs ett fyra gånger så bra utfört arbete. Men jag kanske lever kvar i ett gamalt föråldrat tankesett? :shock:
av zenobia
#57275
CarMan skrev:
varför tycker du det ska vara olika regler mellan märkesverkstäder & allbilsverkstäder?
Tja, för att allbilsverkstaden som jag menar i mitt inlägg kanske tar en fjärdedel av vad den stora märkesverkstaden tar per timme.

Betalar man någon de timpriser som en "märkesverkstad" debiterar antar man (kanske felaktigt) som kund att man får vad man betalar för. Dvs ett fyra gånger så bra utfört arbete. Men jag kanske lever kvar i ett gamalt föråldrat tankesett? :shock:
Användarvisningsbild
av CarMan
#57290
märkesverkstäder har inte timdebetering!
fasta priser så du vet vad det kommer att kosta = inte helt ovanligt att det blir billigare än vad albilsverkstan tar, då dom i okunskap & på grund utav att dom måste handla delar kommer att hålla på längrestund med din bil!

Det är ju ändå total priset som är det intresanta!

jag köper inte dit resonemang om att allbilsverkstan har rätt att ta extra betalt för outförsejbara extra jobb som till kommer, medans märkesverkstan inte får det.
av zenobia
#57336
CarMan skrev:märkesverkstäder har inte timdebetering!
fasta priser så du vet vad det kommer att kosta = inte helt ovanligt att det blir billigare än vad albilsverkstan tar, då dom i okunskap & på grund utav att dom måste handla delar kommer att hålla på längrestund med din bil!

Det är ju ändå total priset som är det intresanta!

jag köper inte dit resonemang om att allbilsverkstan har rätt att ta extra betalt för outförsejbara extra jobb som till kommer, medans märkesverkstan inte får det.
Fina ord... :wink:

Att man slänger sig med uttryck som "fast pris" talar bara om att man har gått på charmoffensiven från bra marknadsförare.

Du tror inte att ditt sk "fasta pris" innebär att det finns ett kalkylerat timpris i bakgrunden? Tror du verkligen inte att någon har räknat på vad ett jobb får kosta i BÅDE tid och kronor? Du tror kanske också att Nisse på hörnet räknar med ett högre TB på sina jobb än vad den stora koncernen med hungriga aktieägare gör?

När det gäller extra kostnader... Innebär inte ett fast pris att verkstaden ger kunden en garanti/försäkran om att ett jobb just skall kosta en viss peng? Det är väl inte kundens problem om verkstaden har räknat fel på sitt fasta jobb, alternativt klantar sig så att merkostnader tillkommer. Men du kanske menar att verkstadens fasta pris bara är fast så länge verkstaden tjänar på jobbet? Så fort verkstadens kalkyl spricker gäller inte det fasta priset och då skall kunden helt plötsligt ersätta verkstaden. Tråkigt att det motsatta förhållandet inte gäller, dvs att kunden ersätts alla dom gånger som verkstaden har utfört jobbet snabbare.
Användarvisningsbild
av Loner
#57338
Har man köpt en tjänst till fast pris, så spelar det ingen roll om sen mekanikerna förstör hela bilen, det är han som får stå för kostnaden.
Sen kan det vara så illa att det finns nått finstilt i "offerten" man missat, och att där friskrivers sig firman från alla extra kostnader som kan uppstå.

/L

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]