Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev:Precis så var symtomen för mig också (förutom värmen som alstrades) när handbromsbackarna låg an inne i bakre bromsskivan.
Jag fick stanna flera gånger på vägen till jobbet den dan och lyckades ta mig dit (brorsan bor i samma stad jag jobbar så vi fixa på kvällen hos honom att byta till nya bakre handbromsbackar så jag kom hem sen utan problem). Jag hade nya bromsskivor sen nån dag innan. Sen dess har bilen gått utan dessa problem. Jag trodde nästan motorn var på väg att gå åt skogen för man fick ju intrycket av att den inte "orka" (p g av den sketna bromsbacken som låg an, vilket jag ju inte visste just då). Liten tuva stjälper stort lass passar verkligen in här.

/Bo
Ok. Har precis ringt runt till verkstäder och de har inte tid, är fullbokat. Så jag tog en titt på det själv och det visade sig vara kolven i oket som kärvar. Den går ej tillbaks men jag tog isär oket och smörjde det så gott det gick och motionerade det, smörjde, motionera, så höll jag på ett tag till slut släppte det och däcket rullar nu lätt. Ska bara ta en matbit först sen ska jag ut och provköra, hoppas att detta räcker om inte så för tillfället åtminstone så att jag kan lämna in bilen för byte av ok när de har tid. Återkommer senare..
helgonet1 skrev:
bem skrev:Precis så var symtomen för mig också (förutom värmen som alstrades) när handbromsbackarna låg an inne i bakre bromsskivan.
Jag fick stanna flera gånger på vägen till jobbet den dan och lyckades ta mig dit (brorsan bor i samma stad jag jobbar så vi fixa på kvällen hos honom att byta till nya bakre handbromsbackar så jag kom hem sen utan problem). Jag hade nya bromsskivor sen nån dag innan. Sen dess har bilen gått utan dessa problem. Jag trodde nästan motorn var på väg att gå åt skogen för man fick ju intrycket av att den inte "orka" (p g av den sketna bromsbacken som låg an, vilket jag ju inte visste just då). Liten tuva stjälper stort lass passar verkligen in här.

/Bo
Ok. Har precis ringt runt till verkstäder och de har inte tid, är fullbokat. Så jag tog en titt på det själv och det visade sig vara kolven i oket som kärvar. Den går ej tillbaks men jag tog isär oket och smörjde det så gott det gick och motionerade det, smörjde, motionera, så höll jag på ett tag till slut släppte det och däcket rullar nu lätt. Ska bara ta en matbit först sen ska jag ut och provköra, hoppas att detta räcker om inte så för tillfället åtminstone så att jag kan lämna in bilen för byte av ok när de har tid. Återkommer senare..
Det du gjort bör räcka.
Jag råkade ut för samma sak som dig. Men medan jag plockade ner hjulet så kollade tjejen på bromsok på Biltema. Efter det åkte hjulet på o en snabb resa till Biltema.
När jag sålde bilen, 7-8000 mil senare så funkade oken fortfarande perfekt o gummidelarna var fortfarande mjuka.
Jag bytte då allt, inklusive handbromsdelar o skivor. Gick inte på mer än 3000kr. Väl investerade pengar.
Provocative skrev:
helgonet1 skrev:

/Bo
Det du gjort bör räcka.
Jag råkade ut för samma sak som dig. Men medan jag plockade ner hjulet så kollade tjejen på bromsok på Biltema. Efter det åkte hjulet på o en snabb resa till Biltema.
När jag sålde bilen, 7-8000 mil senare så funkade oken fortfarande perfekt o gummidelarna var fortfarande mjuka.
Jag bytte då allt, inklusive handbromsdelar o skivor. Gick inte på mer än 3000kr. Väl investerade pengar.
Ja förhoppningsvis. Har varit ute och kört bilen ca 4mil och fälgen vart lika kall och fin som de övriga :mrgreen: Så jag hoppas på det bästa. Håller det sig finns det ingen anledning att byta ok, har sparat ca 3000:- på detta sätt. Man kan ju göra om proceduren varje gång man skiftar mellan sommar och vinterdäck, på alla oken för säkerhetsskull, då kanske man håller detta problem stången ett bra tag :-DD
Man kan undra hur länge ett volvo orginal bromsok kan hålla om man när man byter sulor på höst/vår ser till att ta lös oket och gör rent runt bromskolven och runt gummit så inte kolven riskerar att "fastna" p g av smuts runt kolven på utsidan? Har sett en del bilder på internet på bromskolv inne i oket och kolven var väldigt repig och ful på en del och det tyder på att en kolv kan ha gjort sitt fast man inte ser det på utsidan.

/Bo
bem skrev:Man kan undra hur länge ett volvo orginal bromsok kan hålla om man när man byter sulor på höst/vår ser till att ta lös oket och gör rent runt bromskolven och runt gummit så inte kolven riskerar att "fastna" p g av smuts runt kolven på utsidan? Har sett en del bilder på internet på bromskolv inne i oket och kolven var väldigt repig och ful på en del och det tyder på att en kolv kan ha gjort sitt fast man inte ser det på utsidan.

/Bo
Ja är man så noga så tror jag att det håller bilens livslängd ut.
helgonet1 skrev:
Kanske värt att vara mer noggrann då med att göra ren oken varje gång man skiftar mellan sommar/vinterdäck och vise versa.
Har alltid trott det är en slitagegrej som förr el senare behöver bytas.

/Bo
bem skrev:
helgonet1 skrev:
Kanske värt att vara mer noggrann då med att göra ren oken varje gång man skiftar mellan sommar/vinterdäck och vise versa.
Har alltid trott det är en slitagegrej som förr el senare behöver bytas.

/Bo
Yes box sså sant som det är sagt :mrgreen:

Tack för svar, ska testa! Har ingen knapp att[…]

Bra koppling 300hk

Finns ju bilar som gått >50k utan ras, oc[…]

Volvo 740 AC?

Hej, undrar om detta betyder att min 740 har AC? […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Att silikontäta springorna runt dörrlist[…]