Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jazzy
Har installerat en XCarLink BT adapter i min V70 med HU 603. Kollade ev. felkoder idag för skojs skull och upptäckte att jag fått felkoden AUM 46FE. Ser ut att vara något om att man skall uppdatera någon mjukvara till stereon. Någon som känner till detta? Allt funkar som det skall, men kommer felkoden tillbaka?
Vet inte varför men tydligen gör Grom enheterna det också

Från SVXC

" På min HU650 fungerade min Grom direkt utan programvara. Dock sätter den felkod men det är ju inget du märker om du inte läser ut koderna.

//Brådhis"

Edit:
Hittade detta:
Angående AUM 46FE så betyder det att du har en "cdväxlare" ansluten utan att parametern för det är ändrat (mjukvara) inget man behöver göra något åt det heller!

Tråden jag hittade detta gällde imiv

AUM 46FE beror på att du har en iMIV installerad. iMIV:n lurar ju bilens system att det finns en Volvo original CD-växlare i skuffen men bilen kan inte prata med den eftersom det är en iMIV, moa inget att bry sig om det heller! Denna kod kommer tillbaka ögonblickligen efter att man raderat den men koden i sig påverkar inte något i bilens system.
av johgro
Jazzy skrev:Har installerat en XCarLink BT adapter i min V70 med HU 603. Kollade ev. felkoder idag för skojs skull och upptäckte att jag fått felkoden AUM 46FE. Ser ut att vara något om att man skall uppdatera någon mjukvara till stereon. Någon som känner till detta? Allt funkar som det skall, men kommer felkoden tillbaka?

Fränt! Köpte du denna från ACB i Norge? Om ja, vad gick kalaset på inkl. frakt? Måste det göras programvaruuppdatering för att kunna köra denna via CD-växlarkontakten? Min bil står på Bilia, så isf ringer jag och ber dom greja det på en gång..! Har inte grejat med stereo på min V70 ännu, men har högtalare och förstärkare liggandes som ska monteras när det blir varmare ute. Var "gömmer" du själva enheten och hur mycket plats tar den? Den får allt den behöver, både matning och signal via huvudenheten?
Användarvisningsbild
av Jazzy
johgro skrev:
Jazzy skrev:Har installerat en XCarLink BT adapter i min V70 med HU 603. Kollade ev. felkoder idag för skojs skull och upptäckte att jag fått felkoden AUM 46FE. Ser ut att vara något om att man skall uppdatera någon mjukvara till stereon. Någon som känner till detta? Allt funkar som det skall, men kommer felkoden tillbaka?

Fränt! Köpte du denna från ACB i Norge? Om ja, vad gick kalaset på inkl. frakt? Måste det göras programvaruuppdatering för att kunna köra denna via CD-växlarkontakten? Min bil står på Bilia, så isf ringer jag och ber dom greja det på en gång..! Har inte grejat med stereo på min V70 ännu, men har högtalare och förstärkare liggandes som ska monteras när det blir varmare ute. Var "gömmer" du själva enheten och hur mycket plats tar den? Den får allt den behöver, både matning och signal via huvudenheten?
Ja, jag köpte den hos ACB i Trondheim. Betalade 935:- NOK, ca 1082:- SEK inkl. frakt. Men då skickades den till en bekant i Trysil. Är ofta dit upp under vintersäsongen, så jag tänkte det var bäst att få den ditskickad så man slipper moms och annat elände :-)
Enheten är ca. 6,5 x 6,5 x 2,5 cm. Ingen programmering, men man får som sagt leva med felmeddelandet jag fick. Man kopplar in den på DIN-kontakten och även på en strömkabel (det följer med en strömtjuvskontakt). Jag kopplade den på den röda kabeln till stereon där det ligger ström hela tiden. Själv monterade jag den på sidan om stereon på baksidan om facket bredvid (har ingen telefon på min -01:a) Men det finns andra ställen att lägga den. Sladden räcker för att placera den på andra ställen om man vill.
Jag gjorde även en panel med AUX- och USB-uttag som jag monterade i "taket" på facket bredvid stereon.
Tyvärr tog jag inga bilder under monteringen, men hoppas det framgår på ett ungefär hur jag har gjort :-)

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]