- lör 04 okt 2014, 22:30
Efter ett motorhaveri nyligen ( efter 27 000 mil) har jag låtit sätta in en bättre beg (16 000 mil) motor i bilen. I samband med motorbytet upptäcktes att svänghjulet var dåligt. Eftersom bilen i är 15 år tyckte man på verkstaden att det var bättre att montera ett bra begagnat istället för ett nytt. Så blev det också.
Men, det är något som bekymrar mig.
Man sade att när man byter svänghjul brukar man vilja byta kopplingen också. Eftersom jag inte upplevt minsta problem med kopplingen kom vi överens om att låta bli.
Nu går jag och funderar på hur sannolikt det är att kopplingen ändå kan vara dålig och kanske rasar om 500 mil eller så.
Finns det något som säger att ett dåligt svänghjul i sig indikerar en dålig koppling? Skall jag bekymra mig eller ej? Svänghjulet var dåligt på så sätt att de två delarna som skall kunna röra sig lite i förhållande till varandra, hade för stort rörelseutrymme.
Bilen har gått 27 000 mil men jag upplever vare sig att kopplingen är ryckig eller "slirig".
Bilen har dragit husvagn under ca 500 mil totalt. Annars inget släp alls.
I övrigt är bilens i grymt bra skick.
Men, det är något som bekymrar mig.
Man sade att när man byter svänghjul brukar man vilja byta kopplingen också. Eftersom jag inte upplevt minsta problem med kopplingen kom vi överens om att låta bli.
Nu går jag och funderar på hur sannolikt det är att kopplingen ändå kan vara dålig och kanske rasar om 500 mil eller så.
Finns det något som säger att ett dåligt svänghjul i sig indikerar en dålig koppling? Skall jag bekymra mig eller ej? Svänghjulet var dåligt på så sätt att de två delarna som skall kunna röra sig lite i förhållande till varandra, hade för stort rörelseutrymme.
Bilen har gått 27 000 mil men jag upplever vare sig att kopplingen är ryckig eller "slirig".
Bilen har dragit husvagn under ca 500 mil totalt. Annars inget släp alls.
I övrigt är bilens i grymt bra skick.
Volvo XC60 D5 Summum 2009
- By Colinjohnmcrae