Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenkeG
Hej!
På senaste tiden har min bensinvärmare börjat krångla.
Jag ställer in tiden som vanligt, och när jag kommer till bilen den utsatta tiden så har den bara värmt motorn, men inte kupén.
Dessutom när jag då startar bilen går motortempmätaren upp till mitten direkt precis som när motorn är helt varm.
Detta problem började efter att jag underhållsladdade mitt bilbatteri för två veckor sedan. (Borde väl inte vara det?)
Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt?
Vänliga hälsningar, Henrik
Användarvisningsbild
av elmuppo
HenkeG skrev:Hej!
På senaste tiden har min bensinvärmare börjat krångla.
Jag ställer in tiden som vanligt, och när jag kommer till bilen den utsatta tiden så har den bara värmt motorn, men inte kupén.
Dessutom när jag då startar bilen går motortempmätaren upp till mitten direkt precis som när motorn är helt varm.
Detta problem började efter att jag underhållsladdade mitt bilbatteri för två veckor sedan. (Borde väl inte vara det?)
Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt?
Vänliga hälsningar, Henrik
Hade precis samma problem som du här beskriver.

Löste sig efter att monterat ett nytt batteri,
Bensinvärmaren stänger av kupefläkten och prioriterar motorn
om batterispänningen är för dålig.

//Branx
Användarvisningsbild
av CarMan
när batteri nivån sjunker så sparar bilen ström genom att stänga av allt inne i bilen o kör bara värme till motorn.
då det är endast mtorn som värms så orkar värmaren att få upp högre temp.

om batterispänningen blir ännu lägre så kemer värmaren att stängas av helt, allt för att du ska ha ström kvar att starta bilen med
av HenkeG
Tack för svaren!
Jag satte batteriet på laddning några timmar igår, och imorse fungerade allt som det skulle!

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]