Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janneholm
Hejsan!

Jag är en nybliven ägare till en XC70 D5 Automat -05, 24000 mil
Jag har ett fenomen när jag ligger och kör på landsväg.
I jämn fart (100-120km/h) släpper jag gasen drar bilen åt höger, vid gaspådrag drar den till vänster.
Ratten är inte helt centrerad utan är vriden strax till höger.
Den känns lite ostabil vid sidvind.
Någon som kan svara på om det är styrlederna, spindellederna eller krängningshämmarstagen som är dåliga?
Jag har lite klonk i framvagnen vid ojämn väg, men gissar att det är fjädersätena som är på gång (gummibussningarna)?

Vore toppen om någon kunde hjälpa mig med ett klokt svar så jag slipper byta allt innan jag hittar felet.
:D
av S6024t
garanterat dina länkarmsbussningar som är slut som gör att bilen flyttar sig i sidledd vid gas/gasavdrag
av janneholm
Händer inget när jag bromsar, precis som det ska vara.
Låter rimligt det S6024t svarat att länkarmsbussningarna är slut.
av Arnold
janneholm skrev:Händer inget när jag bromsar, precis som det ska vara.
Låter rimligt det S6024t svarat att länkarmsbussningarna är slut.
Jag har precis bytt min länkarmar. Det enda jag märkte var att den drog till höger när jag bromsade.
Användarvisningsbild
av milktrucker
möjligen glapp i styrlederna om det nu inte är länkarmsbussningarna
av valln
Gör en fyrhjulsinställnng hos en seriös bilverkstad och de kommer att se exakt vad du ska åtgärda.
av janneholm
Har konstaterat att det var spindellederna, trasiga gummin och hyfsat ledlösa. Bussningarna i länkarmarna var ok, byts ändå bara så att det inte ska bli nåt problem.
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]