Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Detta gäller en Volvo V70, 2001, 2,4t. Bilen har gått 34 000 mil.

Fel har följt bilen länge. Övergripande kan sägas att den stannat när det varit varmt tidigare och att instrumentbelysningen och belysning stereo lagt av eller lyst lite ibland. Nu när allt verkade vara klart fick jag ett fel "Reducerad motoreffekt" vid lite starkare gaspådrag med följd att bilen gick ner på lågt varv. Stannade bilen och startade om den och bilen gick felfritt hem de sista fem minuterna. Men vad är detta för fel och vad kommer att hända härnäst? Uppstår bara problemet "Reducerad motoreffekt" när man gasar på extra mycket?

Har läst på en del såklart. Troligtvis är det gasspjället eller någon kring detta som strular, allt från elmotor som öppnar spjället till någon givare i spjället. Men om någon här är van vid detta fel och vet hur jag ska gå till väga, skriv gärna i punktform hur jag tar loss och rengör gasspjället. Tror man får börja där. Nästa steg verkar vara att böja byta ut saker och ting.

För övrigt har bilen gått helt felfritt i någon vecka. Men den har en tendens till att rycka lite på lågt varval och innan bilen är varm. Den kan också, inför att man låter bilen gå ner i varv när man kör fram till en rondell, gå extra lågt ner i varv precis som den "hostar till" men stannar sällan.

Följande är bytt i motor:

Nytt batteri.
Nya stift.
Ny olja.
Ny bensinpump
Ny magnetventil.
1 st. ny tändspole.
Ny luftmassemätare.
Ny givare som sitter på något grenrör undertill. Vet ej namnet.
Ny ljusomkopplare (elen fungear felfritt nu)

Har för övrigt lagt cirka 13000 kr på denna bil de senaste två månaderna. Nu återstår problemet med "gasspjället" och jag vill bara få undan detta problem som snabbt som möjligt. Bilen går ju inte att köra med längre sträckor pga risk för att bli ståendes.

Nya noteringar: Vill lägga till att magnetventilen klickar cirka 15 sekunder efter att bilen stannat. Är den trasig redan trots byte för max en månad sedan? Bilen testades även nyligen där jag gasade på en hel del. Vid 5000 varv så tappade den varv helt, som om det var maxvarvtal. Bilen blir då helt kraftlös. Dock dör den inte utan går som vanligt på lägre varv igen.

Har meckat mycket nu så är glad om jag kan få tips från de som har erfarenhet av detta problem för att slippa byta onödiga ting.

Tack på förhand! :)
Senast redigerad av 1 skanemedia2014, redigerad totalt 0 gånger.
många medlemmar här. Alla volvoverkstäder, även fristående mindre verkstäder som går in "volvo NärService".
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]