Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sonex
Hej!

Någon som vet vad som "ska" ingå i en 22 000 mila service? :???: ?:-/
Inte så hemma på detta å har ingen lust att bli lurad på verkstaden bara för jag är tjej :roll:.

Tack på förhand :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
lurad blir du väl inte på alla verkstäder?

vid 22 000 ska även kamrem o multirem justeras och spännas. Grejar du det själv?
av sonex
Nej, absolut inte men jag var ute för en händelse på en volvo verkstad. Så där av lite försiktig å vill veta lite innan.
Kamremmen byttes vid 16 ooo pga att topp locks packningen gick. Men är det dags för det nu igen då?
Användarvisningsbild
av milktrucker
sonex skrev:Nej, absolut inte men jag var ute för en händelse på en volvo verkstad. Så där av lite försiktig å vill veta lite innan.
Kamremmen byttes vid 16 ooo pga att topp locks packningen gick. Men är det dags för det nu igen då?
kamremmen byts vid 18000 mil på dieselfemmorna eller 10 år, beroende på vad som kommer först. nästa gång är vid 36000 mil eller när bilen är 20 år.
Detta är bara en justering.

Berätta lite om vad du råkat utför!
du är inte ensam...
går massor av rykten kring märkesvärkstäder och fusk förekommer regelbundet, t ex tändstift som inte byts men debiteras.
av jäevs80t6exe
Du har nästan rätt milktrucker.. kamrem+pumpremskontroll skall bara utföras på D5252T motorn dvs Audidiseln. Inte på volvos egna motorer.
Däremot kollas hjälpaggregatsremen.

Ts du kommer att utföra en Essential service. http://bilbolaget.nu/bollnas/files/2011 ... r-info.pdf här kan du se vad som utföres då.

Du får göra ett tillval om du vill ha Kupéfiltret utbytt också.. detta ingår inte annars.
Användarvisningsbild
av milktrucker
jäevs80t6exe skrev:Du har nästan rätt milktrucker.. kamrem+pumpremskontroll skall bara utföras på D5252T motorn dvs Audidiseln. Inte på volvos egna motorer.
Däremot kollas hjälpaggregatsremen.

Ts du kommer att utföra en Essential service. http://bilbolaget.nu/bollnas/files/2011 ... r-info.pdf här kan du se vad som utföres då.

Du får göra ett tillval om du vill ha Kupéfiltret utbytt också.. detta ingår inte annars.
såg det nu, har bara protokoll fram till MY2002 samt från MY06 och framåt

men den essintial service, det är väl densamma som förenklad underhållsservice dvs när bilen inte uppnått miltalen för service?

Jag tänker att intervallen förflyttades när kamremmen byttes 2000 mil tidigare, alltså är denna service 6000 mil efter stora servicen. Det borde motsvara 24000 mils service.
av sonex
Jag blev ståendes med min bil för 1,5 år sedan å då visade det motor service i datorn. Blev bärgad till volvo verkastad. Efter 5 dagar så hade de kopplat upp den en gång mot datan å då fått upp att det var fel på spridarna å att alla behövdes bytas a´20 000:-
Men jag tyckte detta var märklig. Vi hämtad hem bilen till den lokala verkstaden kopplade upp den visade lågt bränsle tryck. Så vi bytte disel filter å test körde några mil å efter det inga problem.
Användarvisningsbild
av milktrucker
sonex skrev:Jag blev ståendes med min bil för 1,5 år sedan å då visade det motor service i datorn. Blev bärgad till volvo verkastad. Efter 5 dagar så hade de kopplat upp den en gång mot datan å då fått upp att det var fel på spridarna å att alla behövdes bytas a´20 000:-
Men jag tyckte detta var märklig. Vi hämtad hem bilen till den lokala verkstaden kopplade upp den visade lågt bränsle tryck. Så vi bytte disel filter å test körde några mil å efter det inga problem.
stopp i bränslefiltret tar oftast tid och brukar ge varningstecken en tid före, t ex trött motor dålig acceleration och svårt att komma upp i höga farter. Kände du inget sådant innan?

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]