Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davveh
Hej!

Måste byta ABSkrans men drivaxeln vägrar släppa från navet.
Har bankat med slägga och försökt med avdragare men utan resultat.

Finns det några indianknep? Vad jag förstår så ska den inte sitta fast där alls.
Användarvisningsbild
av ER
Har du dragit i en bult i skruvhålet till axeln och laddat ordentligt med släggan på bultskallen? Låter som axeln blivit limmad i navet, skall bara vara infettat om allt är schyst men förstått att det ibland blivit limmad.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag har nu idag bytt drivknut på v70 in -06. Det var inte limmat utan var hur lätt som helst att peta ur med bara fingrarna ur navet. Din är nog limmad. Och då är det väl bara värma som gäller, om jag förstått det hela rätt. :(
av lennart lundberg
Hej!

Förmodlige som tidigare inlägg så är den limmad.
Man slutade med det för ca 5-6 år tillbaka i tiden, insåg att det gav en massa problem vid byte av drivknut/knutar som grädde på moset.
Det är rejält med värme som gäller vid ”förmodligen” detta problem, limmad. Mycket att värma upp.
Var rädd om lagret så att du inte måste byta det också eller senare fram över.
Ps. Var bor du? 8)
Du har gjort samma misstag som många andra och fortfarande gör, skriver var du bor. :wink:
Tror att du får mera info. kanske rentav mer hjälp från samma ort som du bor på i vissa fall. :lol:

Lennart
Användarvisningsbild
av ER
Finns normalt ingen anledning att släppa komponenter/fjäderbenet då det bara ger onödigt extrajobb vid byte av drivaxel/drivknut/hjullager, bara trycka rakt mot v-lådan och trixa ut drivaxeländan efter man ställt hjulen i ändläget som ger fri tillgång till framsidan av resp. hjul så kommer axel ut utan onödig demonterig som renderar i hjulinställning vid montering då det alltid skall göras vid demontering av fjäderben. Spelet i drivaxeln är tillräckligt för denna manöver.

Mina drivaxlar på en S60, 02:a var aldrig limmade, tror det var någon åtgärd man gjorde mot odefinierat oljud när man klagade tillräckligt mycket.
av davveh
Mycket att värma upp samtidigt som man ska vara rädd om lagret låter som ett knivigt läge.

Jag bor i Borås.

Jag har läst lite här och får väll köra med avdragare och så mycket värme som krävs helt enkelt. Ut ska skiten.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]