Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 14683
gaggi77 skrev:Rensat allting från bagaget, bara plåten som är kvar. Batteriet sitter rätt. Idag när jag rensat allt från bagaget så min bror körde och jag var inne i bagaget och lysnat. Ljudet kommer underifrån plåten alltså inte gummi som stöddämpare är skruvat i, inte i närheten av den! Fjädrar värkar vara på plats annars hur vet jag att fjädrar står inte rätt till?

Du skrev att du bytt stötdämpare högre upp? Var det bak? gjorde du det själv lr verkstad?

Kan vara att fjädrarna förväxlats vä-hö och därmed slår i LIIIIIIITE granna vid kompression då de nuddar något som de egentligen inte ska eftersom de inte ligger helt rätt i skålen och därmed har vridits något halvvarv och kan alltså nudda något. Bästa är att lyfta bilen och kolla underifrån: Följ hela fjäderns spiralform och se om det är någon blank/smutsfri/skrapad yta i något stag/plåt för har de slagit i så har de troligen också repat något eller iaf lämnat märke på en punkt. Det kan även bero på att toppen/Botten av fjädern rör sig en aning i sin infästning dock ska detta bara kunna hända på fjädrar fram när man svänger om de ligger fel, bakre fjädrar ska ju bara röra sig uppåt, aldrig kunna rotera direkt ^^

Råkade ut för detta med en framfjäder efter byte då det var inte helt exakt rätt modell till min förra bill (Lancer 2.0, fick 1.6 fjädrar som till synes var identiska men skiljde i hur hög bilen blev) så de slog i motorrummets sida och hittade en liten blank yta där så skiten klonka hejvilt när det guppade.

It's your best bet : Fjädrarna är boven men om det beror på att de bytt sida omedvetet eller bara efter byte nu slår i något, det får du leta reda på själv! :D (Om du bytte stötdämpare fram är allt detta helt orelevant för då har du ju inte rört fjädrarna bak.)
Användarvisningsbild
av gaggi77
Allt började när jag upptäckte klonkande bak. Först bytte jag stötdämpare. Sen bytte jag krängningshämmare. Sen bägge stag! Jag har inte gjort byte själv utan en verkstad. Men ska kolla åter igen.
Användarvisningsbild
av 14683
gaggi77 skrev:Allt började när jag upptäckte klonkande bak. Först bytte jag stötdämpare. Sen bytte jag krängningshämmare. Sen bägge stag! Jag har inte gjort byte själv utan en verkstad. Men ska kolla åter igen.

fjädrarna bak kan också vara upp och ner ditsatta. Detta spelar roll på många modeller (vet ej om detta gäller här dock) då många fjädrar inte är helt symmetriska utan skiljer sig lite i respektive ände och detta påverkar styvhet men också hur och vilken del av fjädern som rör sig = slår i drit som den inte gjorde tidigare.

Eller att avgaset är löst, inte vid slutburken nödvändigtvis (bäst att skaka på den rejält och se om den slår i något) utan tidigare rör.

Kolla allt! :D

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]

Brukar också köra injection cleaner :-D[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 202[…]