Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dede skrev:Köp från Volvo. Köpte den först på skruvat men plasten var extremt skör och passformen dålig.
Skiljer inte många kronor i pris så det är lätt värt att köpa original.
Hur sitter denna fast i bakskärmen? Är den skruvad, ditpressad eller hur demonterar jag den?
Trasig plast även på min, med fladdrande lucka som konsekvens. :D

/KaliZ
Sitter 4 plastnitar med en plaststav mitt i. Kan ibland vara svår att se staven men sätt en dorn eller annat smalt/spetsigt mitt på och tryck till så släpper staven och expandrarna släpper på baksidan.
Hej!
Ang tanklucka så bytte jag själv häromdan, men jag kan inte påstå att det är lätt. Oavsätt om du köper från Volvo eller skruvat så är de små plaststavarna extremt svåra att slå i. I princip måste man ha minst fyra händer. Du måste hålla locket på plats med alla instickande plaststjärnorna inne i hålet, samt försöka slå i minst två av stavarna samtidigt. Annars hoppar allt ut igen.
Förresten, plocka bort fjädern innan, det är lätt att haka in efterhand med en böjd spetsig tång.
Jag tröttnade efterhand och tog helt sonika 4st 3x10mm spårskruv och skruvade de in en efter en. Först till hälften allihopa sen när jag märkte att de tar (dvs trycker de små innerdelarna isär, fäster) skuvade jag in alla. Du får gärna ha rostfria om du vill men behöver inte vara orolig för skruvskallen. Det är gott om plats.
Lycka till.
ps: det är lätt att montera av locket sen om olyckan är framme tack vare skruvarna
att byta gångjärn till tankluckan måste vara en av de mest elementära bilreparationer man kan utföra på en Volvo av senare modell. Det värsta som kan hända är väl att någon av de fyra plaststavarna som ska knackas hinner ramla bort innan monteringen. Ingen bra ide att stå på gräsmattan således. Tar maximalt 10 minuter för en novis och 10 sekunder för en expert :D
Hehe tack för svar, monterat nya belägg fram o bak :D

Nu återstår bara tankluckan som Jag skjutit upp på

Köper nog från Vparts, dem hade bra pris och brukar ju oftast var kända för att ha lite kvallite iallafall..

Men gammla gångjärnet? Hur får ni bort det?? Vill inte riskera att ta sönder något mer :D

Tack än engång för svar.
Hej! När du har tagit bort det gamla så titta på insidan (den som är mot bilen, dvs inte luckan utan utbytesgångjärnet). Där är luckan "insnappat". Ta en så bred och tunn skruvmejsel som du kan hitta och vrida den i spåret samtidigt som du vrider luckan försiktigt. När den hakats loss på sniskan så är det mycket lätt att "vrida bort" luckan helt. Att montera luckan i gångjärnet är mycket lättare. Bara snappa på. För att underlätta själva monteringen glöm ej att ta bort fjädern först och haka in den allra sist med hjäp av en tång. Var rädd om plastklackarna som håller fjädern spänt. Det är ju de som bryts när man är oförsiktig med luckan. Lycka till!
Hälsningar Laszlo

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]

Brukar också köra injection cleaner :-D[…]