Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sdaniels
Skulle byta dämpare vänster fram idag på en S80 2.4 99 eller 00.

Naturligtvis råkade jag vinkla bromsskivan lite för mycket och korg/kulor ramlade ur inre knuten mot lådan.
Försökte förgäves få dit allt på plats :???:

Går det att knacka ur den "koppen" som allt sitter i mot växellådan?
Kan nog plocka tillbaks det om man står vid ett bord med hela axeln.

Tacksam för snabbt svar :-)-)
av dalldall
normalt sett skall den bara vara att bända ut med lämplig liten kofot eller liknande, så var det på vår v70, borde ju vara likadant på din, hade ett rent helvete när jag gjorde samma misstag!
"Ett rent helvete" är bara förnamnet. Har också gjort misstaget. "Koppen" sitter förhållandevis lätt fast, och det är inga problem att få bort den. Behövs alltså inget stort verktyg eller mycket kraft. Det kommer deifinitivt bli mycket enklare med hela drivaxeln på bänk när man skall plocka ihop kulorna.
Observera att kulorna bara passar på ett av dom olika spår som finns. Dvs bara en kombination är rätt. Så var det åtminstone för på första V70.
av sdaniels
Det va då fasen inte lätt att få dit kulorna fast allt va isär och man satt det i skruvstäd.
Då jag fick hjälp så lyckades vi tillslut, men fick montera av klumpen där fram också som sitter inne i korgen.

La i 3 ovanpå, snurrade på "koppen" och la i 2 till sedan gick den sista dit med.
Inte ens om jag fått en stroke hade jag släppt taget om allt då! :wink:

Sedan då jag monterade tillbaks det så lät jag axeln sitta lös så man kunde vinkla så mycket man ville för att kunna sätta dit dämparen i sitt fäste.

Den breda på koppen ska mot det smala på saken inne i korgen i alla fall, ganska ologiskt om man kollar på spåren.

Jävligste jag varit med om tror jag.
av mena
Ett tips att få kulorna att ligga still när man monterar ihop inre axeln är att använda det fett som ska in i knuten och fett in allt inkl kulorna så ligger de bättre på plats och ramlar inte ur lika lätt. Så med mycket fett och även ett skruvstäd att sätta fast drivaxeln i så kan man fixa det själv utan större problem.

Till er som säger att det är lätt att få ur inre drivaxeln från växellådan vill jag bara säga att det momentet var det svåraste för mig. Jag använde mig av en liten kofot för att få ut den men jag höll på säkert 30 min för att få loss den. Den ville helt enkelt inte komma ut. Tror låsringen som håller den på plats var för stor och jäklades.
Stefans 968

Ville byta bultarna till bromsoksadaptern och det […]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad,[…]

Tack för snabbt svar! Gummibussningen vid &ou[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]