Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Precis, många kunder är väl kanske inte så tekniskt begåvade som du är. När man kommer in och förklarar vad man har upplevt för problem kanske det inte är ett direkt fel. Man kanske bara undrar över om det ska vara som man just upplevt. Det kanske inte ska stanna vid dej som reparatör utan föras vidare till konstruktoins avdelningen. Snacka om gratis produktutveckling när stora allmänheten får säga sitt. Måste säga en sak tex. om min v70, det blåser någorlunda varmt om fötterna, men när jag svänger lite tvärare kommer det kalluft vid växelspaken. Det kanske låter lite sjukt men jag kom på att det kommer från passagerarsidans benutrymme när man har mer blås på fönstren, alltså "rinner" kalluft över därifrån. Det har jag inte "upplevt" på mina äldre Volvosar.
En annan sak Carman, du skriver att du mätt upp 35 grader vid utblåset, men enligt min erfarenhet /"känsla" kom det en större luftmängd vid fötterna på 740 än på V70 för inte tala om värmen i 140. I den kunde man ta av sej i t-shirt mitt i vintern. Där måste du hålla med om att utv. går bakåt.
Senast redigerad av 1 Kena, redigerad totalt 0 gånger.
av Kena
Nu får du väl ge dej Carman, du skriver att du skiljer på fel och egenskaper, kan väl hålla med om att det är rätt. Men värre är väl att Volvo byggt in fel egenskaper ibland. Visst det går inte att "kundanpassa" varje enskild bil det fatta väl alla men om man har en lösning till som man ser det ett problem är det väl bra om man säger det. Säger flera samma sak ska man väl ändå dra öronen åt sej och inte komma med att den här produkten har den här egenskapen. Då väljer man ju en annan egenskap som passar en själv bättre nästa gång, eller hur gör du själv.
Hur väljer du själv ölsort, köper du efter utseende på burken fast innehållet är sådär. Eller tvärtom?
Användarvisningsbild
av camaro69
Kena skrev:Hur väljer du själv ölsort, köper du efter utseende på burken fast innehållet är sådär. Eller tvärtom?
En klockren kommentar.

Men jag dricker inte asiatiskt öl. Svensk pilsner är bättre 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:Nu får du väl ge dej Carman, du skriver att du skiljer på fel och egenskaper, kan väl hålla med om att det är rätt. Men värre är väl att Volvo byggt in fel egenskaper ibland. Visst det går inte att "kundanpassa" varje enskild bil det fatta väl alla men om man har en lösning till som man ser det ett problem är det väl bra om man säger det. Säger flera samma sak ska man väl ändå dra öronen åt sej och inte komma med att den här produkten har den här egenskapen. Då väljer man ju en annan egenskap som passar en själv bättre nästa gång, eller hur gör du själv.
Hur väljer du själv ölsort, köper du efter utseende på burken fast innehållet är sådär. Eller tvärtom?
du har helt rätt. är du inte nöjd med dom egenskaper dilen har s ska du ha en annan bil. märket i fronten är ju inte det viktiga. man ska kolla på bilens ALLA egenskaper & sen får man kompromissa, om nu inte du hitar ett bilmärke som har alla egenskaper rätt!
av Marbas
CarMan skrev:
Marbas skrev:
CarMan skrev: vist är det ett gamalt talesätt, men det stämmer ju sälan om man hård drar det.

om kunden tror at värmaren pajar mindre för att den stängsav vid kortkörningar så är ju det nått kunden tror o inte nått som blir rätt bara för att en kund tror det.
hur kan du får detta till att kunden har rätt.

-------------------------

jag hade en kund igår som trode han hade fel på sin V50 bar för att man kan se att helljuset bländas av i 2 etappar (gäller bilarn med xenonljud)
hur får du deta till att kunden har rätt?

en kund säger att bilen rusar på tomgång vid kallstart, jag förklarar att bilen har denna funktion för att klara avgaskraven, kunden sägar att bilen inte var så föra vintern.
hur får du det till att kunden har rätt?

kunden sägar att det alltid blåser kallt på föterna hela tiden oavsett hur man har reglagen. jag mätar upp att jag kan få +35 grader med max värme på fötterna
har kunden rätt här också?

kunden säger att hans färd dator är trasig för medelförbrukningen ändras inte.
jag förklarar att den räknar medel på allt man kört sedan den nollases sist, o ärbilen 2 år gammal o ingen har nollat så lär den inte medeler ändra sig bara för att men kör 150 km/h i en mil.

har kunden rätt att färd datorn är trasig?

man kan inte säga att kunden alltid har rätt (detta är ett utryck man andvändersig av för att på visa hur viktigt det är att bamöta kunderna på rätt sätt, det är inte samma sak som att kunden vet bärs o alla andra är idioter.)
<b>Kunden har alltid rätt!!!</b>

Om kunden tycker att det blåser kallare på fötterna så tycker han det. Han kommer till dig för att få hjälp med det, och då är det din förbannade skyldighet att vara trevlig mot kunden, hjälpa honom med problemet han har, det är ju det han betalar för. Sen om hans problem är ett fel eller inte är en helt annan fråga. Kunden har upplevt något som han anser vara annorlunda mot vad han förväntar sig. Det är din uppgift att avhjälpa honom problemet, sen om det innebär att du plockar fram dina fina verktyg och all din otroliga kunskap om bilar är en HELT annan sak. Hur svårt kan det vara att förstå att kunden är ditt leverbröd, se till att hålla honom nöjd i alla lägen, dvs KUNDEN HAR ALLTID RÄTT!

Sen kan jag förstå att det kommer mer eller mindre begåvade problem till din verkstad, men återigen, oavsett vad du tycker så har kunden upplevt något som han tycker är annorlunda och vill ha hjälp. Det är det man betalar för! Kanske dags för en charmkurs...

Vill också påpeka att jag själv har inte råkat ut för någon verkstad som har den inställningen som CarMan verkar ha, utan jag har fått precis den hjälpen jag ville ha / förväntat mig (än så länge), så generalisera ska man inte göra (varken om verkstäder eller kunder).
o vem har sagt att jag är otrevlig o kastar vatten på kunden?
Här på forumet så käns det onödigt med 20 inlägg med interjuv m.m. (specielt då man ändå måst ha bilen för att förstå) så jag kan svara i 2 raka meningar med hur det funkar, vad som är rätt o fel.

självklart bemöter jag kunden o tar reda på vad han har för symtom. om symtomen av viker från vad volv säker är normalt för bilmodellen så lagas det givetvis så att bilen hamnar inom "normerna" för vad bilan ska uppfylla (& är bilen inom nybilsgarantin så betalar volvo) är bilen innom "normerna" men kunden inte är nöjd ialla fall så blir åtgärdena ofta mycket dyra & volvo betalar inte! många kunder väljer at inte betala 50 000:- för att på en grad varmare på föttern.

( tycker kunden att det blåser kalt på föterna & jag mäter upp att tempskilnaden är 1,5 grader mallan fötter & ansiktshöjd. volvo säger att det är normalt med 4 graders temp skilnad, över detta är det fel. i detta läget är bilen inte trasig, det är inte ett fel! = kunden har inte rätt att han har fel på sin bil, kunden har bara rätt i att det är temp skilnad.
jag är mycket noga med att skilja på fel & egenskape, vilket jag tydligt har märkt att bara vi som jobbar med bilar här inne har förstått, ni andra lever i nån fantasi värd)

ni är så ruskigt långt i från den verkliga värden när ni kommer med era inlägg så det käns ju som att komma till förskolan o förklara för små barn hur saker o ting funkar i den "stora värden"
Inte för att jag gillar personpåhopp, men om du nu tycker vi är så barnsliga så kan väl storebror CarMan gå till rökrutan och lämna oss i lekis ifred. Nu vill vi leka själva!

Nu har ytterliggare en tråd spårat ur pga fördommar, synen på andra människor, och en tro på sig själv som är högt över Gud. Jag trodde detta forumet var till för att hjälpa varandra, komma med bra förslag, och kanske t.o.m. få Volvo att lyssna på de idéer vi har här (genom t.ex. er som jobbar på volvoverkstäder som kan vidarebefodra våra synpunkter). Nej detta verkar mer vara en krigszon där verkstadsfolk (inte alla dock) på forumet hela tiden måste försvara felen på Volvobilarna, och dumförklara oss användare. SNÄLLA, att vi som skriver här på forumet tycker om Volvo är det nog ingen tvekan om, varför inte sammarbeta och få Volvo att bli en ännu mer omtyckt bil!
Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:Precis, många kunder är väl kanske inte så tekniskt begåvade som du är. När man kommer in och förklarar vad man har upplevt för problem kanske det inte är ett direkt fel. Man kanske bara undrar över om det ska vara som man just upplevt. Det kanske inte ska stanna vid dej som reparatör utan föras vidare till konstruktoins avdelningen. Snacka om gratis produktutveckling när stora allmänheten får säga sitt. Måste säga en sak tex. om min v70, det blåser någorlunda varmt om fötterna, men när jag svänger lite tvärare kommer det kalluft vid växelspaken. Det kanske låter lite sjukt men jag kom på att det kommer från passagerarsidans benutrymme när man har mer blås på fönstren, alltså "rinner" kalluft över därifrån. Det har jag inte "upplevt" på mina äldre Volvosar.
En annan sak Carman, du skriver att du mätt upp 35 grader vid utblåset, men enligt min erfarenhet /"känsla" kom det en större luftmängd vid fötterna på 740 än på V70 för inte tala om värmen i 140. I den kunde man ta av sej i t-shirt mitt i vintern. Där måste du hålla med om att utv. går bakåt.
den feedback du pratar om finns redan sen en himla massa år tilbaka. om kunden inte är nöjd med bilens egenskaper så skriver man en TR. utefrån det kan fabriken se om marknaden vill ha en förendring, (eller om det bara är 10 personer på ett tråkigt forum som vill ha det)

när det käller V70N så kan du ställa in hur stor del av luften som ska komma på fötterna eller vindruta, när bilen nått vald inomhus temp. du kan också välja hur snab fläckten ska vara, när den underhålsvärmer.
Så om du tycker det blåser för lite på fötterna så åker du tillverkstan o bokar en tid.

på V50 kan man inte styra luft flödet, men kunden kan själv ställa in fläktens hastighet i 3 lägen (hastigheten fläckten håller när rätt temp uppnåts i cupen)
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]