Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Tjena!!!

Idag var jag på Volvo och köpte nya bromsklossar både till fram och bak till min V70N 2,4T -01

Jag vill bara dubbelkolla med er att jag fått rätt klossar. Eftersom det är en turbo så har jag ju "16t tums ok" fram (det visste jag om) men enligt hon i kassan så är det "15 tums ok" bak. Stämmer detta?

De artikelnummer jag fick var: 8634921 (fram)
30681695 (bak)

Som sagt ville bara dubbelkolla så att jag inte märker att det är fel när bilen är upphissad och oket borttaget :D . Även hon i kassan verkade lite osäker när jag konfronterade henne angående detta :???:

// Mr 76
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad jag vet är det samma klossar fram och bak till alla V70N, oavsett turbo eller ej (bortsett från V70R).

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
921 ska vara fram. det är bara R.en som har andra
Användarvisningsbild
av Mr 76
Jag har nog hela tiden trott fel. Så ni menar att det är samma klossar till alla V7N 00-uppåt förutom R-modellen?
På de jag fick fram stod det S80 (8634921) och bak stämmer det ju eftersom det står 850 awd,s80,S60,V70N (00-), XC70 (00-).

Jag trodde att oken fram på en turbo var störren än på en icke turbo. Jag kan ju som minst ha 16" fälgar annars får man inte på fälgarna. Är det då så att det är bromsskivan som är större på turbo-modellerna och inte oken som jag trodde? :oops:

// Mr76
av SportHenke
Om de på volvo inte vet får man väl ta reda på det själv, kolla på tex autoprodukters hemsida
http://www.autokatalogen.se/templates/K ... sp?id=5690
Här får man ju jämföra en 140hk mot en 2,5t ex. vis. Man får även upp ritningar på beläggen.
Användarvisningsbild
av CarMan
turbo har större skivor & större okhållare, men det är samma bromsklodsar.

AWD har andra bak klodsar.

nu vet inte jag om dom nya klossarna ligger på samma nummer = 921 eller om dom fått nytt nummer. det finns en kloss so är styggare mot skivorna & kan låta lite vid vissa förhållanden, men den ska vara bättre på att hålla skivorna rostfria.
denna kloss har funnits länge, men nu ändrar man så den är standard & den andra blir "tilval"
Användarvisningsbild
av Mr 76
Tack för informationen. Nu klarnade det hela :wink:

// Mr 76
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]