Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Bilen börjar bete sig konstigt, efter ca 80-90 km/h så vibrerar bilen, Det är framvagnen.
Känns ungefär som om hjulen inte är runda.
Mest känns det som om det kommer från höger sida.
Man känner det på ratten oxå, bilen går spikrakt annars
Efter 120 så känns det ytterst lite.

Ja undrar vad det kan vara.
Smuttts o skit på insidan av fälgarna kanske?

nån som har nått tipps eller ide?
av Daddan
Tappat balansvikt på fälgen?
Snö/is inuti fälgen?
av Göranson
Har du tappat en balansvikt kanske ?
Användarvisningsbild
av greeeken
Daddan skrev:Tappat balansvikt på fälgen?
Snö/is inuti fälgen?
Oki inte I fälgen men på insidan , mot bromskivan

Bra fråga har inte kollat balansvikten
Tack grabbar
Användarvisningsbild
av Larre
Detsamma har hänt mig och då var förklaringen smuts på insidan av fälgarna. Det upptäckte jag efter att jag varit inne på en biltvätt som inte rengjorde ordentligt runt om i fälgarna. Jag hade då kört i ganska mycket smuts och den hade fördelat sig jämnt runt om i fälgen under körning. Innan biltvätten. Efter biltvätten så började bilen vibrera, nästan skaka, i hastigheter uppåt 60-70 km/h. Jag tordes inte öka mer av rädsla för att bilen skulle skaka sönder, varför jag inte vet om det hade upphört i hastigheter över 120 km/h. Det försvann först efter att jag kört igenom biltvätten två gånger till. Den lera som satt på insidan av fälgen hade torkat så till den milda grad att det krävdes mycket tvätt innan leran var borttvättad. Men när bilen rullade jämnt igen, så upptäckte jag att bilen hade tre lager med automat-wax som låg som en ful hinna på bilen.

Finns säkert andra möjliga förklaringar som andra vet mer om.
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är nått jag ska testa
Nogran rengöring
Användarvisningsbild
av Driver64
Vaxade fälgar underlättar rengöringen högst avsevärt. 8)
av Marbas
Larre skrev:Detsamma har hänt mig och då var förklaringen smuts på insidan av fälgarna. Det upptäckte jag efter att jag varit inne på en biltvätt som inte rengjorde ordentligt runt om i fälgarna. Jag hade då kört i ganska mycket smuts och den hade fördelat sig jämnt runt om i fälgen under körning. Innan biltvätten. Efter biltvätten så började bilen vibrera, nästan skaka, i hastigheter uppåt 60-70 km/h. Jag tordes inte öka mer av rädsla för att bilen skulle skaka sönder, varför jag inte vet om det hade upphört i hastigheter över 120 km/h. Det försvann först efter att jag kört igenom biltvätten två gånger till. Den lera som satt på insidan av fälgen hade torkat så till den milda grad att det krävdes mycket tvätt innan leran var borttvättad. Men när bilen rullade jämnt igen, så upptäckte jag att bilen hade tre lager med automat-wax som låg som en ful hinna på bilen.

Finns säkert andra möjliga förklaringar som andra vet mer om.
Liknande för mig... fast med snö. Efter att bilen stått i ett varmt garage över dagen så gick det stabilt och bra...
Användarvisningsbild
av deska
greeeken skrev:Bilen börjar bete sig konstigt, efter ca 80-90 km/h så vibrerar bilen, Det är framvagnen.
Känns ungefär som om hjulen inte är runda.
Mest känns det som om det kommer från höger sida.
Man känner det på ratten oxå, bilen går spikrakt annars
Efter 120 så känns det ytterst lite.

Ja undrar vad det kan vara.
Smuttts o skit på insidan av fälgarna kanske?

nån som har nått tipps eller ide?
låter ju garanterat som smuts på fälgar, har oxå haft det. har du en liten skärm innanför snett framför bakhjulen? Efter att jag monterat på dem på min återkomme rinte problemet lika ofta.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]