Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
hej hej har nu en fråga till som jag gått å funderat på ett tag. Har kört en volvo s 6o utan turbo och har nu en s60 2,5t och har funderat över motorljudet när man stänger av motorn. Min turbo låter speciellt just när man stänger av den den låter lite som en traktormotor om nån förstår vad jag menar :) liksom skramlar till just i avstängningsögonblicket.
Nån på bilia sa att det beror på att det är turbo och att andra bilar inte låter så. Har alltid låtit så så det kanske ska låta så men jag undrar bara av ren nyfikenhet varför det låter så på turbo när inte andra verkar låta så.
av jbl
Det ska inte skramla.
av Daddan
Avgassystemet kanske? Eller värmeplåt?
Användarvisningsbild
av deska
Daddan skrev:Avgassystemet kanske? Eller värmeplåt?
eller skramlar och skramlar - låter lite som en traktormotor inte som om nåt e löst. Liksom puttrat lite kanske e bättre förklaring.
av jbl
Tycker mig känna igen det ljudet på alla minan Volvos jag har haft. Mest troligt inget att bry sig om. Kan ju vara nån bussning som är på G. Men i och med meken har lyssnat och tittat på den så är den nog så bra som den kan vara.
Användarvisningsbild
av deska
jbl skrev:Tycker mig känna igen det ljudet på alla minan Volvos jag har haft. Mest troligt inget att bry sig om. Kan ju vara nån bussning som är på G. Men i och med meken har lyssnat och tittat på den så är den nog så bra som den kan vara.
jo det har ju varit sen ja köpte den, och min polare som ja köpte den av sa det har varit sen den var ny. Borde väl inte var nåt eftersom den både är servad och besiktigad. Men bilia sa att jag inte behövde byta motorfästet förrän nästa service och att det inte skulle märkas nåt om det gick av helt. Men du tror det ljudet som är vid start ( andra tråden ) kan bero på det? Liksom är ett mekaniskt tjutande/skramlande/hackande en kort sek sen är allt som vanligt. Inga fel medd inget konstigt vid gas eller färd.

Kan tillägga att jag (efter tom tank) nu gått över till 98 oktan istället för 95 och körde samtidigt i en stp injector cleaner som mekonomen sa var bra för att rena lite inpsutningsventiler. Kan det påverka??
Användarvisningsbild
av deska
Tillägg: Var ute på lunchen nu och körde en sväng. Då lät den exemplariskt inga oljud vid och perfekt gång. Lät endast som det brukar när jag stängde av den. Borde jag låta nån verkstad lyssna på den ändå?
Detektivarbete

Hej Jag har en XC70 2002 med en B5244T3 motor. Och[…]

Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]