Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ocean blue
Hej alla glada. Själv är jag en något äldre, biltokig man från Umeå som har bytt från Audi till Volvo. Fick min XC 70 D5 dagen före julafton, och bilen är helt klart en mycket stor överraskning för mig. Jag trodde att det bara fanns ett val, Audi Allroad för mig, men ack vad jag bedrog mig. Efter att ha kollat
min sons XC 70 med bensinturbo, så bestämde jag mig för att leta efter en diesel som var högst ett år, och fann den här i Umeå. Den var en XC70 med tillnamnet Ocean Blue, och jag är verkligen helnöjd.
Ville bara uttrycka detta, och återkomma längre framjavascript:emoticon(':lol:')
av jbl
Välkommen.

Har själv en XC70 2.5T-2003 som jag trivs alldeles förträffligt med.
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Har en XC70-D5 Aut som går riktigt bra,Har även haft en xc70-02 man
Vilka bilar! :evil:
av Frigge
Välkommen.

Har själv en XC70 -01, grymt nöjd med den.

Vi får bilda en XC klubb här på Forumet :lol:
av Marbas
Då har jag en fråga till "XC klubben":

Vad ser ni som fördelar med XC varianten i jämförelse mot "vanliga" V70? Håller med om att den är snyggare, men finns det andra orsaker till att man väljer XC?
Användarvisningsbild
av ocean blue
Jag kan bara svara för mig. Jag är två meter lång och nyss fyllda 63 år.
Krämpor kommer, var så säker. För mig är det höften som krånglar, och när jag fick möjlighet att prova på den lite högre XC70 var saken klar. Jag bara slinker in och ut, inga problem. Särskilt i jämförelse med min förra bil, en A4 Avant, som dessutom var sänkt.
Motorn i denna stora bil, är en dieselfemma på 185 hk. Med hjälp av PPC har jag nu 225 hästar, med c:a 480 Nm. Häromdagen gjorde jag en resa på 50 mil mellan Umeå och Piteå. Körde 90-110
lite drygt, och hade 0.69 på mätarn. Och VILKET drag det är i den motorn.
Och en sak till. Frugan har inte varit nån som brytt sig om bilar, men denna har hon kommenterat flera gånger. Framför allt att den är så lätt att komma i och ur.
Och med den inbyggda dieselvärmaren har man det skönt, närhelst man vill, härligt!!!
av Frigge
ocean blue skrev:
Och med den inbyggda dieselvärmaren har man det skönt, närhelst man vill, härligt!!!
Hmmm.... tänk på höften bara :wink:
Användarvisningsbild
av Snyggve
Kör också diesel xc70 och håller med ovanstående talare "ocean blue" om det han säger.
Några andra argument:
En "vanlig" V70 (som du uttrycker det) kanske inte har AWD, det har XC70.
Jag är väldigt imponerad hur den klättrar uppför mina isiga backar hemma. Det klarar inte min andra 2wd bil. Har det snöat under natten och jag inte varit förutseende att parkera ovanför backarna så kommer jag inte till jobbet :cry:

Sedan drar jag tung båt på sommaren, upp och ner för branta grusiga båtramper, det kräver kraft och fäste. När jag gör det med min 2wd audi 80 så måste jag placera tanten på huven. Folk tittar så konstigt på oss då och så stinker det lameller i hela båthamnen :oops:

Sen är den ju liiiiiite coolare oxå! :wink:
av jbl
Jag köpte min för dels tycker jag den är mycket tilltalande.
Den har en en mycket skönare gång på vägen. Enligt min smak då. Påminner mycket om en jänkare.

Den har bättre frigång samt AWD vilket passar mig mycket bra. Dels för att vi åker ofta upp till Gällivare. Det brukar bli jul och sommar. Just detta med gällivare och byn vi är i kräver nästan en XC för alla med dom dåliga vägarna. Men jag gillar att fiska och då åker jag på extremt dåliga vägar sommartid. Kom tidigare inte fram överallt med vanlig Volvo. Men nu gör jag det.

Ska säga att mina fiskevägar där existerar inget underhåll av vägarna. Det är allt ifrån grus, lera, gräs, skogs vägar jag blir tvungen att åka på.
Man slipper att bli svettig i pannan när man ska upp ifrån vissa ställen där det är brant och lerigt. Dessutom den högre markfrigången är det sista pluset för mig. Tidigare skrapade jag i underredet och nu slipper jag det.
av Göranson
Frigge skrev:
ocean blue skrev:
Hmmm.... tänk på höften bara :wink:
Det går bra även utan dieselvärmare :oops: :lol:
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]