Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag testade att göra som en del andra gjort o läsa felkoder själv.
Har inget fel på bilen, men ville nog mest bara pilla lite :lol:

Nyckeln vriden till läge II och sen hålla inne READ knappen och vidare trycka in dimbakljuset två ggr.

Det första som visas i displayen är; DTCS IN VEHICLE

Vad är detta?
Användarvisningsbild
av deska
VolvoBengan skrev:Jag testade att göra som en del andra gjort o läsa felkoder själv.
Har inget fel på bilen, men ville nog mest bara pilla lite :lol:

Nyckeln vriden till läge II och sen hålla inne READ knappen och vidare trycka in dimbakljuset två ggr.

Det första som visas i displayen är; DTCS IN VEHICLE

Vad är detta?
dstc är ju antisladden. vad exakt det innebär att det står just så vet ja däremot inte. men borde väl innebära att du har dstc i fordonet :)
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Näää... DSTC är antisladd + antispinn, det vet jag.

Men nu står det DTCS, och NEJ, jag har inte stavat fel, jag trodde själv det men kollade upp det 3 ggr och det står DTCS.

Har en knapp nedanför ECC.n som det står STC på, min far har DSTC och på hans knapp står det DSTC.

What? :roll:
Senast redigerad av 1 VolvoBengan, redigerad totalt 0 gånger.
av CANBus
Diagnostic Trouble Code System, eller nåt.
där kan man få se om några Can noder erlagt en felkod..

Alltså inte att blande ihop md DSTC.
Användarvisningsbild
av Bosa
Diagnostic Trouble Codes kanske? Vilket skulle kunna betyda att det är en felkod satt pga t ex felaktig DIM? *gissar hej vilt* :D
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Har jag en felkod i bilen alltså?
Användarvisningsbild
av deska
VolvoBengan skrev:Näää... DSTC är antisladd + antispinn, det vet jag.

Men nu står det DTCS, och NEJ, jag har inte stavat fel, jag trodde själv det men kollade upp det 3 ggr och det står DTCS.

Har en knapp nedanför ECC.n som det står STC på, min far har DSTC och på hans knapp står det DSTC.

What? :roll:
haha sant trodde du stavat fel först oxå. jaja... låter väl bra med en felkod annars, hoppas det inte följer med nått fel bara :)
av CANBus
men det betyder att bilen går in i DTCS programmet.
inte att bilen har en felkod, det läser ju bilen ut i DTCS mode, den självdiagnoserar sig genom alla noder, hittar den ett fel i nån nod så står det SET.

Tämligen helt värdelöst att veta, då du inte får veta VAD som är fel, utan man får en glimt om att 1 eller flera fel finns i den valda noden..
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Ok, så om jag gör som ovan, och klickar mig fram med hjälp av READ knappen i de olika sakerna typ DTM, SCM, ECM m.m.m.m. och det står SET i någon av dom så har jag alltså en felkod lagrad och ska till verkstaden ganska omgående trots bilen går bra?

Notera att jag möjligtvis har skrivit fel ovan med de olika sakerna :lol:
av volvis
Neeeeeeej varför ska du till verkstan för att de finns fel lagrade i den för övrigt undermåliga felkods checken?
Går bilen bra De svarar du ja på så åk vidare och gör ingenting.
De finns inte en P2 som inte har felkoder lagarde för jämnan...trost att bilen går bra....

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]