Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, har tidigare skrivit om mitt problem med min s80 -00, 170hk, 10 000 mil, med automat.

Följande "symtom" finns. När den är kall är tomgången låg runt 600 varv, den "dör" lite vid gaspådrag, är svag på låga varv samt drar mycket bensin.

Följande är gjort, läst felkoder på volvo, det fanns inga, gjort mjukvaruppdatering av både motor och automatlåda, ingen förändring.
Bytt tändstift och luftfilter, volvo orginal. Rengjort luftspjället, gav liten förbättring. Mätt laddspänning mm, helt ok.

Har läst allt på forumet om liknande problem och tycker att en del "trådar" bara dör ut så att man inte får veta om eller hur det har löst sig.

Vad i "hum hum" kan det vara för fel, snälla kom med något att ta tag i !!!
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla vevhusventilationen & ladda en mjukvara i spjälhuset
av erikeriksson
Hej, tack för svar.

Är det särskilld mjukvara till just spjället, ingår inte det vid en uppgradering av mjukvara för motorn som volvo gör??

Hur kollar man enklast vevhusventilationen??
av Kena
Om du haft den till Vofflo och de inte kunde konstatera felet tycker jag du skulle vända dej till konsumentrådgivaren i din kommun, nu fan måste vi börja agera, särsilt du med din bil som bara gått 10k mil. Nånn hejd på skitutmatningen från Torslanda får det vara.
Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:Om du haft den till Vofflo och de inte kunde konstatera felet tycker jag du skulle vända dej till konsumentrådgivaren i din kommun, nu fan måste vi börja agera, särsilt du med din bil som bara gått 10k mil. Nånn hejd på skitutmatningen från Torslanda får det vara.
va ?

så man får inte vara hr okompeent man vill?

& var i konsumentlagen står det att en bil måste byggas så inte ett enda fel upstår inom 10 000 mil.

självklart kan bilar gå sönder & självklar ät inte alla fel lätta att hitta
Användarvisningsbild
av born52
Har oxo haft problem med tomgången,dock inte för låg utan den "vandrade".Volvo laddade ner ny mjukvara styrenhet a342kr.Perfekt problemet borta
av Frigge
Kena skrev:Om du haft den till Vofflo och de inte kunde konstatera felet tycker jag du skulle vända dej till konsumentrådgivaren i din kommun, nu fan måste vi börja agera, särsilt du med din bil som bara gått 10k mil. Nånn hejd på skitutmatningen från Torslanda får det vara.

Ja nu jävlar ! Ring till Regeringen oxå, kanske Polisen bör kopplas in, för säkerhetsskull menar jag. Kanske ett mail till Militären vore på sin plats oxå, nu får det faan vara nog :roll:

Hmmmm, här verkar ljuset va tänt....... men det är ingen hemma :roll:

Hej! Igår på vägen hem frå[…]

Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]