Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PeterBehm
Jag har en XC70 -00:a där automatlådan krånglar. Felkoderna är 324 och 002b. Symptomen är att den endast ligger på 2:ans och 3:ans växel vid körning. Om felkoderna blivit nollade startar den upp normalt men kommer senare att låsa upp sig och fellampan tänds. Jag har bytt olja och filter utan förbättring. Rekommendationen nu är "-Byt låda..", men just nu känns det bara lite för mycket. Nån som har en aning vad göra ??..

MVH,

//Peter
Användarvisningsbild
av CarMan
felkoderna är 4-siffriga & lådan kan man inte byta filter på utan att dela den helt.
mär vad du har för oljetryck i den
Användarvisningsbild
av PeterBehm
Jag tackar för svaret.
Jo, vad gäller felkoderna fick jag det förklarat så här: Den ena (324) visar på orimligt värde ingående axel, och den andra (002b) visar på orimligt värde utgående axel i lådan.
Det är bilverkstan som hjälper mig just nu, men dom är osäkra på vad dom ska göra. Dom påstod sig ha bytt olja och filter, men eftersom du säger att filtret inte kan bytas utan att dela lådan och oljan var dålig tänker jag mig att det ff kan vara skit kvar. Nått bra förslag hur lådan kan rengöras ?..

Ang oljetrycket:
-Hur mäter man det och inom vilka värden är bra och vad är problemet om det inte stämmer ?

//Peter
Användarvisningsbild
av CarMan
om filtret är igensatt så ha nått hänt med lådan.
jag tror att du måste byta låda, men inan du gör det så ska du givetvis mäta trycket för att se om lådan är paj eller inte.

trycket mäts i an av pluggarna i gaveln, tror det är 3:a uppefrån
jag kommer inte ihåg vilket tryck det ska vara. men om du mäter trycket, så mät trycket under 10-15 minuter, för att se om trycket vid längre dritf sjunker. det brukar göra det om lådan är igel, då silen blir full av "spån"
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]