Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Marbas skrev:
branx skrev:Partikelfilter kräver en annan motorstyrenhet bla. Vilket skulle göra att bilen är o-servbar då det inte finns mjukvara ute för den styrenheten för Modellår 2003.

Skulle bilen ha partikelfilter så är det en skl. "kalle anka bil".

Alltså något som aldrig borde sålts till kund.
Det är mycket möjligt... kanske rent av troligt, eller? Borde detta inte gå att kolla upp om jag PMar regnumret till någon insatt person?

Har du stått under bilen o sett det eller har du sett ordet på fakturan ?
Du är inte den förste som blandar ihop kupèluftfiltret med Partikelfilter till avgasrening :roll:
Användarvisningsbild
av elmuppo
Marbas skrev:
branx skrev:Partikelfilter kräver en annan motorstyrenhet bla. Vilket skulle göra att bilen är o-servbar då det inte finns mjukvara ute för den styrenheten för Modellår 2003.

Skulle bilen ha partikelfilter så är det en skl. "kalle anka bil".

Alltså något som aldrig borde sålts till kund.
Det är mycket möjligt... kanske rent av troligt, eller? Borde detta inte gå att kolla upp om jag PMar regnumret till någon insatt person?
Ge mig regnr så kan jag se det.
av Marbas
Kära forumsvänner. Måste be om ursäkt för att jag påstod att min brors bil (MY03) hade partikelfilter. Tydligen så har jag, min bror, och troligen han som sålde bilen till min bror blivit lurade. Bilen har inte partikelfilter (enligt Branx). Trist att säljaren påstod att min bror eventuellt skulle få skattelättnader när de nya skatteregler skulle komma på bilar med partikelfilter. Man ska inte vara så godtrogen...

Trots allt är jag lite fundersam på vad som byttes på min brors bil, men inte på min (vid service). Kan kanske vara något till kupéfläkten. Vad jag vet så har min brors bil inte luftkvalitetssystemet (som jag har), men vid service så fick han ett "partikelfilter" (eller vad det nu är) bytt, som inte jag har på min bil (vi gjorde båda 12000 mils servicen samtidig). Artikelnumret på filtret som byttes på hans bil är <b>VO 9204626 </b>(stod på servicelappen). Vad är då detta?

PS. Tack Branx för hjälpen! DS.
Användarvisningsbild
av MartinS
VO 9204626 är ett partikelfilter till luftkonditioneringen. Det benämns just partikelfilter i volvos reservdelsdatabas.

/Martin
av Marbas
MartinS skrev:VO 9204626 är ett partikelfilter till luftkonditioneringen. Det benämns just partikelfilter i volvos reservdelsdatabas.

/Martin
Där ser man... och det skulle man få skattelättnader för... känns härligt att vara grundlurad. Ja, ja, det är ju inte min bil (ha ha).

Tack för infon MartinS!
av Frigge
Marbas skrev:
MartinS skrev:VO 9204626 är ett partikelfilter till luftkonditioneringen. Det benämns just partikelfilter i volvos reservdelsdatabas.

/Martin
Där ser man... och det skulle man få skattelättnader för... känns härligt att vara grundlurad. Ja, ja, det är ju inte min bil (ha ha).

Tack för infon MartinS!
Bedrövligt av en säljare att tro att en 03:a skulle ha partikelfilter måste jag ändå säga, produktkunskap 0 eller ??:-/

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]