Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T6mannen
Godkväll. Har en t6a som det är lite strul med och undrar om någon vet något om detta. Det lyser lampor "abs&stc service erfordras". Detta började som ett tillfälligt fel som försvann när man startade om men har med tiden blivit ett permanent. Jag misstänker att det är någon oxid eller liknande. Har ju självklart kollat med dator på Volvo och den säger att det är pumpmotorfel som kostar 7000 kr men eftersom jag tror att det är kontaktproblem så vill jag inte lägga ut de pengarna. Om någon vet något så svara. /N
av andezon
har Volvo sagta tt det är pumpmotorn så får man kanske lita på det, med förusättning att de gjort en riktig felsökning...

men det vanligatse felet när den sätter felkod på pumpmotor så är det faktiskt ábs styrenheten som är sönder, oftast sporadiskt, vilket ínnebär att felet kommer och går....

mvh Andezon
av T6mannen
Tack för inlägget.
ABS styrenheten. Är det den som sitter fastskruvad under pumpen och består av ventiler av nåt slag och en elektonikdel som inte går att komma im i? Det sitter två kontaktstycken på den en stor med massa stift och en med två stift?
av andezon
stämmer bra
av NEXJI
Hej t6 mannen. Vi har pratat om detta tidigare. Jag vet en kille som fixar styrenheten. Han har gjort det på min och det funkar perfekt. Hör av dig om är intresserad.
av matand12
Tjäna!
Jag har exakt samma fel på min T6:a, vad har du för alternativ å fixa styrenheten?

/Mats
Fukt i ena strålkastaren

Hej! Jag har problem med att ena min strål[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]

Att bilen har gått 14200 mil förmodat […]

Hög framvagn biltema

Är det inte rätt typiskt Biltema, deras […]