Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harry T6
#47006
Tjena alla Stallpolare:)

Har en fråga om acceleration. När man gör en kickdown så får jag en som en pulserande acceleration, den drar inte jämt. Blir full effekt, sen lugnt, sen full effekt, blir lite ryckig acceleration! Tycker inte det borde vara så, ska till Vovlo på onsdag men tänkte om någon vet något här!

Ha det bra i sommarvärmen!
av Frigge
#47008
Åtgärden är uppgradering ECM (Motorstyrenhet)
Kan också vara Turboreglerventilen som bråkar.

/Fredrik
#82180
Har på senare tid märkt att vid acceleration som sker från 50 Kmt & uppåt så kommer accelerationen pulserande.
Precis som om laddtrycket från turbon pyser ut i pulser. Eller att bränslet ströps i bränslefilter eller motsvarande.
Tredje alternativ är att fyrhjuls driften spökar.

Bilen är servad & skött "by the book".

Jag hoppas att bränslefilter är boven!! :shock:
Har givetvis frågat Volvo. De säger att de för en rundhänt ersättning kan felsöka. Det får bli så sedan jag åtminstone frågat här. Med lite tur kan man spara på felsökningen & hitta felet med hjälp av någon förståndig forum medlems ledtråd..

Är det någon i forumet som vet vad det kan vara eller känner igen problemet & har ett bra svar.

Mvh Christian
av Daddan
#82184
Står inte svaret precis ovan ditt inlägg?
av Totte_T6
#82195
Har själv gjort rent min turboreglerventil, den som sitter vid luftburken
Jag hade samma fenomen med pulserande motoreffekt vid
acceleration (fullgas området).

Gjorde rent genom att spruta in isopropanol alkohol i slangöppn.
låta det verka några minuter, och sedan blåsa rent med tryckluft i
i alla 3 slanganslutn.

Gjorde en enkel test med ett labbaggregat och kopplade in spänning på
ventilen samtidigt som jag blåste i motsatta änden mot slankansl.som
är gjord av metall.
Den började öppna vid 6-8volt och stängde helt när spänningen tas bort.

Observera polariteten på spolen då det sitter en spärrdiod inbyggd i
spolen. annars riskerar man att paja den och då är det bara att köpa ny!

Rengöringen gjorde i alla fall susen, konstant gas med konstant vridmoment :-) Får se hur länge det varar...
#82386
Där satt den...
Tack för tipset Totte!

Kontrollerade min & upptäckte att den var alldeles sotig utvändigt.
Skaffade en ny för 460:- Woala!

Bilen går nu som aldrig förr. Förmodligen har min magnetventil varit trasig eller fungerat dåligt en längre tid. Men det har förvärrats på senare tid så man lade märke till det.

Bilen har ett helt nytt drag & är jämn i acceleration.

Många "diagnos" pengar sparade.

Mvh Christian
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]