- lör 30 nov 2013, 11:27
Tack för tipset... Lamdan har varit bra dem förra besiktningarna men ska ha koll nästa gång jag besiktar om ett par månader.
Arbetskollegan bytte lamda på sin för ett litet tag sen... hans bil gick som den skulle men dock tändes motorlampan sen fick han även felkod på denna...
Ramsjö skrev:Hej
Har en 2,4 T 00 och känner mycket väl till din beskrivnig av symtomen, rycker och hoppar ibland så man är rädd att slita sönder nägot i automaten, för att efter en omstart gå helt okej, felkoder pekade på turbosystemet och i bland på spjällhuset, jag gick i genom vacumsystemet och bytte lite vacumslangar samt givare utan resultat.
Nå för att göra en lång historia kort så kom jag problemet på spåren vid ett besök hos bilprovningen där dom konstaterade ett förhöjt lambdavärde, läste på lite grand lambdan till våra bilar. det finns 2 stycken en på grenröret som är en reglersond samt en på katten som är en diagnosond, reglersonden har en uppskattad livslängd på ca 16000 mil.
Jag bytte ut reglersonden och problemen försvann (och bilprovningen blev nöjd vid återbesöket)
Det kan säkert finnas en massa orsaker till dessa symtom som du beskriver men jag tyckte jag skulle tipsa dig om detta eftersom symtomen var lika som för mig
lycka till med felsökningen
Becke
Tack för tipset... Lamdan har varit bra dem förra besiktningarna men ska ha koll nästa gång jag besiktar om ett par månader.
Arbetskollegan bytte lamda på sin för ett litet tag sen... hans bil gick som den skulle men dock tändes motorlampan sen fick han även felkod på denna...
- By Hultan