Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
VolvoBM skrev:
Frigge skrev: Glöm det !
If är precis som alla andra, dom tar INTE en Maskinskada om bilen
är trimmad.
Och hur skall de upptäcka trimmet? (nu talar jag inte om 4-tums rör, wastgate:ar som sticker upp ur huven etc..... :wink: )
ps. har han verkligen maskinskadeförsäkring som är värd något? En -04:a kan ju ha gått ett par tusen mil....ds.
Det finns många sätt att se om en bil är trimmad.
En 04:a har ju Beroende på var den köpts upp till 15000 mils Maskinskada (hos Volvia)
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag chippade min förra bil när den rullat knappt 3000 mil och sålde den när den började närma sig 24k mil, en V40 iofs men bara för att man trimmar behöver det inte rasa. Du bör dock vara medveten om att det kan bli duktigt dyrt om något skulle hända, behöver inte ens vara trimmet som orsakar felet men ser de att du trimmat får du inte ut det på garantin och med tanke på de ganska frikostiga maskinskadegarantierna som finns idag så tycker jag helt klart du ska tänka över det.

Även om du skaffar en PPC så kan ju boxen braka ihop, då blir det ju lite problem att återställa programvaran. Hade en 945 ltt en gång i tiden som boxarna för tändning och bränsle brakade ihop på så det kan hända. Det är i grund och botten du som bestämmer om du vill "chansa" på att trimma eller inte, dock så kan ju mer hk och nm vara lockande. ;)

En trimfirma med god kunskap om Volvo är MTE/TME iaf. Åtminstone ger de intryck av att vara duktiga och de flesta är nöjda med dem.

BSR's maskinskadegaranti är väl som den är också, brukar vara ganska svårt att nyttja den vad jag förstått efter att läst om den på forum.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:
Frigge skrev: Glöm det !
If är precis som alla andra, dom tar INTE en Maskinskada om bilen
är trimmad.
Och hur skall de upptäcka trimmet? (nu talar jag inte om 4-tums rör, wastgate:ar som sticker upp ur huven etc..... :wink: )
ps. har han verkligen maskinskadeförsäkring som är värd något? En -04:a kan ju ha gått ett par tusen mil....ds.
vist är det så att du oftast inte blir upptäckt. med ska man hård dra så är det frågan om bedrägeri om du försöker att få det på maskinskadan.
Användarvisningsbild
av Zilv
Min första BMW 325 hade jag chip och filter helsystem med exrör.
Inga problem med försäkringen när jag krockade den.
Tror att det va länförsäkringar som den va försäkrad på.

Sen vet jag inte om bolaget skiljer på krockad eller motorras?
Användarvisningsbild
av CarMan
Zilv skrev:Min första BMW 325 hade jag chip och filter helsystem med exrör.
Inga problem med försäkringen när jag krockade den.
Tror att det va länförsäkringar som den va försäkrad på.

Sen vet jag inte om bolaget skiljer på krockad eller motorras?
när du krockar går det på vagnskade försäkringen, inte maskinskadeförsäkringen = stor skilnad!
av uffeason
Egentligen tror jag alla är medvetna om att de åsidosätter försäkringarna vid trimning av motorerna. Frågan var och är ju huruvuda killen skulle märka någon skillnad. Har ingen erfarenhet av trim av Volvos dubbelturbo, men har trimmat såväl 2.4t, 2.5t samt min nuvarande D5.
Ja det blir en märkbar förbättring av vridmomentet så använd den extra kraften med förnuft för givetvis sliter det hårdare på bilen.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]