Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Chrasher skrev:Nu har bilen ramlat över till 20 000, ska man fortsätta och lämna in för service hos volvo tycker ni eller är det dags att se sig om efter någon som kan göra en billigare service?
Med Volvos niceprice/essiential service så blir det billigare, än om du jämför med mekonomen och div mindre mekar.
wissel skrev:Är det värt att göra det själv är nog frågan :-)
http://www.speedyauto.se/index.php/oljebyte.html
1400:- för att INTE få ett oljebyte till en V70?, ja det låter ju som ett klipp... :shock:

Jag är fortfarande övertygad om att en servicebok på en gammal bil varken gör till eller ifrån. I mitt fall mer ifrån för då kan jag vara övertygad om att man slarvat igenom bilen service. :wink:
aldrigstanna skrev:
Andreas2012 skrev:Min V70 på styltor har nu gått 20500 någonting mil nu. jag gör alla reparationer som jag kan göra själv. och bara dom officiella sevicearna som man vill ha i service boken hos Volvo eftersom stämplarna hos Volvo hjälper att bibehålla andrahands värdet, om jag någon gång vill sälja denna klassiska pärla.
Officiela servicarna, ær det stor servicarna? Du byter olja sjælv mellan storservicar t.ex.?

Precis, gjorde 20 000 mila servicen härom veckan och innan sommarn var vi inne och bytte topplockspackningen, det var super kul.
Och icke att förglömma, en tändspole som gick och dog. Som byttes hos dom.

Topplockspackningen och 20 000 mila servicen finns nu dokumenterade i serviceboken. Och jag kan inte bevisa att det på något sätt ger ett bättre andrahandsvärde, men jag baserar min teori (att man vill ha en noga ifylld servicebok) på den enkla logiken att om du inte ens kan hålla ordning på din bils service bok, så är nog chansen större att du inte hållt efter annat underhåll som oljebyten och filterbyten och underhåll av slitdelar som bromsar och klossar och lampor och framvagns delar...och bakvagns delar... und so weiter.

Fast vad vet jag?
Jag kastar alltid min servicebok och skriver upp mina servicar i en pärm som då får följa bilen. Ingen som köpt beg bil av mig har undrat varför jag aldrig kontrollerat om det finns spolarvätska, bromsklossarnas tjocklek eller kontrollerat funktionen på vindrutetorkare och belysning. :D

Fö hade min nuvarande bil två "falska" Bilia stämplar i den så fint stämplade serviceboken. :wink:

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]