Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Hej!
Som rubriken lyder, Volvo specar en olja ACEA A1 men jag råkar ha Castrol Edge som uppfyller ACEA C3 (skulle vara till en Audi A3 diesel som jag sålt). Behöver byta olja i Volvon och jag undrar om någon är så insatt så ni kan svara på om jag kan använda den senare oljan istället.

Motorn är en vanlig 140 hk sugmotor som gått 26000 mil.
av Nicasl
Här är ett utdrag ur ACEA-systemets beskrivningar:

A1/B1 Olja av baskvalitet för motorer som är designade för användning av bränslebesparande olja med låg viskositet, HTHS: 2,6 - 3,5 mPas. Denna olja är ej lämplig för motorer som kräver högre viskositet, se instruktionsboken.

A3/B3 Olja av hög kvalitet för nästan alla typer av motorer i lätta fordon. Oljan är skjuvstabil och har lång livslängd. Klarar höga arbetstemperaturer och tuffa driftförhållanden.

A3/B4 Olja av hög kvalitet (motsvarar A3/B3) speciellt utvecklad för direktinsprutade dieselmotorer, men kan även användas till nästan alla bensin- eller dieselmotorer.

A5/B5 Olja av hög kvalitet (motsvarar A3/B4) för motorer som är designade för bränslebesparande olja med låg viskositet, HTHS 2,9 - 3,5 mPas. Denna olja är ej lämplig för motorer som kräver högre viskositet, se instruktionsboken.

Som du ser har skillnaden mellan A3/B4 och A5/B5 bara med bränslebesparing att göra. Dessutom bör A5/B5 bara användas i motorer som är särskilt utvecklade för denna typ av lättflytande olja. A3/B4 funkar däremot i snart sagt vilken någotsånär modern motor som helst.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle inte hälla i en C-klassad olja i den motorn, jag säger inte att det inte fungerar, men jag är inte övertygad. En dunk a3 olja är ju inte så dyrt.

/Martin
av Motörhead
Får nog köpa en ny A3 olja då. Surt när man har en dunk stående :)
För låga priser kan jag annars rekommendera Mapodo (där jag köpt C3).

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]