Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av palmhall1979
halloj har skaffat mig en sänkningssatats till bettan men upptäckte att jag har nivomat dämpare.
så frågan är om jag kan byta till vanliga dämpare.
Har googlat o sökt massor utan att få något entydigt svar.
så nu vänder jag mig till eran expertis...

bilen är en v70n -00 2,4t automat.
av rid54
Nivomaterna (som är rätt dyra) är ju där för att göra ett jobb, så att säga. De ska hålla bakvagnen på konstant nivå oavsett last. Bilar med nivomat har ofta lite "mjukare" fjädrar, eftersom nivomaterna hjälper till när de byggt upp trycket. Om sänkningssatsen innehåller lite hårdare fjädrar kanske det funkar, men du förlorar nivåregleringen och får sämre komfort. Du kan inte behålla original-nivomaterna, de kommer att kämpa mot sänkningen.
av Tobzter
Du får montera byglar satt du flyttar ner fästet på dämparen...finns på tex Vparts
av palmhall1979
Glömde skriva att den ena dämparen är dålig o har ingen lust att lägga 5000 på en ny då tänkte om det gick att sätta dämpare från en vanlig v70 utan nivåreglering.
av Larzan
palmhall1979 skrev:Glömde skriva att den ena dämparen är dålig o har ingen lust att lägga 5000 på en ny då tänkte om det gick att sätta dämpare från en vanlig v70 utan nivåreglering.
Om du kikar in på Chassit.se så hittar du allt det du behöver :)

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]