Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jimmy_saliba skrev:Jag har en s60 2,5t sport -04-, uttagen 2003/10/28.
Det började med ett litet "klonk" från vänster bakvagn som numera har lett till konstant missljud vid minsta gupp.
Bilen har endast gått 2600mil men garantin har gått ut.
Ljudet uppstår även när man gungar bilen bakifrån vid stillastående, inget klonk då, utan mer som någon form av "missljud".
Jag var hos bilia i haga norra där en bilmek fick provköra bilen, hans första respons va att det sitter något löst i bagageluckan vilket visa sig vara fel, vi tömde bagageluckan och mekanikern la sig i luckan medans jag körde, han kunde inte hitta något utan tror till 90% att det är stötdömparen det är fel på och måste bytas, men han kunde inte hissa upp bilen för att vara 100% säker.
Är det möjligt att stötdämparen måste bytas redan efter 2600 mil, och om man måste byta, måste man byta båda eller räcker det med bara ena sidan, dämparna är svindyra då dem är automatisk nivåreglering.
Hjälp mig, är helt förtvivlad...
Hej Jimmy. Hur gick det? Jag har precis samma fel symptom som du och är i färd med att lämna in bilen på verkstad.
Vore dock intressesant att höra vad "din" felorsak var.

Mvh
Michael
Krängningshämmarstagen brukar vara lätta att höra. Kör man med bägga hjulen samtidigt över gupp så hörs det inte alltid. Men om ett hjul går i ett gupp så krängningshämmaren får jobba lite så smäller det. När det börjar låta så bankar det snabbt upp glappet så det smäller när man köver över med ena hjulet på brunnslock osv.
Har också detta problem, efter att igår legat i bakluckan efter en ojämn skogsväg så kan jag slå fast att ljudet kommer från bakre vänstra hjulhuset. Har bytt krängningshämmarna för ett par veckor sedan och kollat efter stenar i tallrikarna. Fjädrarna saknar isolatorer och fjäderbenen är rätt rostiga så jag funderar om det helt enkelt kan vara så att dämparna har gjort sitt?

Vilka mer detaljer kan man kolla? Finns det en liknande lagring för fjäderbenet bak som i framvagn?

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]