Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska inte sänka bilen, utan vill ha samma (ungefär) höjd som i original.

Vad ger samma höjd, men kanske lite kraftigare fjädrar.
Stötdämpare. Monroe... Sachs... Noname....?

Jag blir bara snurrig av allt letande, och original, ja om inget alternativ finns, kanske t.om. bästa pris.
Köpa ifrån tyskland, england..?
Jag skaffade förstärkta fjädrar bak från Biltema idag men jag han bara byta på ena sidan idag.
Kostar 399kr/st, om det är skit eller ej kan jag inte svara på, standardfjädrarna var en femtiolapp billigare per styck.
Drar en del husvagn så jag tänkte jag kunde testa dessa när nu ena fjädern bak sagt upp sig.
Kan inte se någon större höjdskillnad på bilen när jag bara bytt en sida men jag har inte kontrollmätt, byter nästa fjäder imorgon.
Tyvärr ska jag inte ut och dra vagnen något nämnvärt närmaste tiden så jag kan testa om dem tål last bättre än standardfjädrarna.
Sitter "nya" stötdämpare bak på bilen som förra ägaren bytt, Monroe Sensatrac. Kan väl inte säga varken bu eller bä om dessa då jag inte har något att jämföra med. Dem gör väl sitt jobb helt enkelt.
Tror inte det är så stor skillnad mellan olika märken annat än möjligtvis livslängden. Fram sitter det ett par år gamla Sachs dämpare. Samma där, dem gör sitt jobb.
Får väl återkomma när jag provat lasta lite rejält.
Men fjädrarna på Biltema är jäkligt billiga om man jämför med andra "pirat" fjädrar. Har inte kollat vad orginal kostar, utgår från att dem kostar betydligt mer.
/Mats
Jaha, jag har fortfarande inte hunnit dra vagnen något men jag har lastat bilen med semesterpackning.
Den verkar behålla höjden lite bättre än innan.
Fjädringskomforten (nu svär jag väl i kyrkan) är lika obekväm som innan, ingen direkt skillnad alltså.
/Mats
Svarar mig själv igen...
Jag kan nu meddela att ekipaget, V70n och en 560 enkelaxlad husvagn går betydligt stadigare på vägen. Nu kan man lägga moms på den där säviga
80km/h utan att det blir otäckt :)
Det ersätter ju givetvis inte nivåreglering men som budgetlösning funkar det kanon.
/Mats

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]