Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en Volvo V70 2001, 2.4, som har tre fel som uppenbarar sig tydligt. Kanske finns någon kunnig här eller som haft samma eller liknande problem? Skriver om samtliga om det skulle vara så att något fel inverkar på något annat.

1. Motor stannar över 24 grader ute. Vid turer när det är varmt ute så kan bilen stanna när som. Det kan vara efter 15 minuter och det kan vara efter 45 minuter. Ibland inte alls men tyvärr är det varannan dag nu. Vi har bytt mängdmassemätaren (den som sitter på insugningsluften) tidigare och då hjälpte det. Vi har nu haft av den och tittat och den är ren och inte igensatt. Tips på vad detta handlar om?

2. AC-problem. AC-n är fylld men den fungerar endast i tio minuter, sen lägger den av. Går det att schimsa om denna då jag gissar att det är magnetkontakten som släpper? Tar gärna emot tips och instruktioner om hur detta ska utföras!

3. Glappkontakt medför att instrumentpanelen och stereodelen knappt lyser. Detta fel uppenbarar sig mestadels av tiden men ibland kan det plötsligt lysa med fyll styrka igen. Vart kan ett sådant fel sitta? Gissar att det är en jordkontakt eller glappkontakt någonstans i bilen. Tipsa gärna!
Ang fel 1. Har det blivit färre och färre? Att den fick sämre och sämre tomgång eller att det gått ryckigt för att nu dö helt?

Jag hade tidigare en S60 T5 -01 som gjorde så. Började med att den fick lite orolig tomgång och senare började den rycka under acceleration. Bytte lmm och tyckte det blev bättre men det återkom ganska snabbt. Lite senare fick jag hjälpa den med tomgången när jag kallstartade den. Till slut så tvärdog den vid ett rödljus när jag frikopplade. Fick gång den och gick att köra men tomgången var nästan lika med noll. Efter rengörning av spjällhus och uppdatering av mjukvara gick den bra igen.
Det sägs ju att det hjälper ett tag men till slut får man byta spjällhus. Som du kanske läst så är det ett väldigt vanligt problem på dessa tidiga årsmodeller. Hann bara köra den i 5-6månader efter regörningen så såldes bilen men den gick bra dom månaderna iaf.
Fel 1. Hej! Tack för svar. Faktum är att den har gått bra hela vintern och det började i typ maj/juni. Då är värmen den säkra faktorn. Det jag kunnat märka också ibland är att motorn går lite lite ryckigt de första 5-7 sekunderna när den precis har startats. Jag har googlat en del och det verkar som att det finns en del som varit med om liknande eller möjligen samma problem, men sällan har reparationerna lett till att problemet har försvunnit. Det jag läst om är bl.a. topplockspackning, bränslepump, bränslerelä, massmätare. Felet verkar vara svårt att finna! Vad kan en dator annars visa i efterhand tro?
Hej

Jag har följt instruktionerna enligt nedanstående länk och tagit av plattan på ac-generatorn, tagit bort en bricka (spelet var 0,9 mm först och en bricka var 0,5 mm - nu kommer jag ner till 0,4 mm). Allt är rengjort och det ser fint ut. När jag sedan ska montera på plattan igen så glider den lätt på och det återstår cirka 1 cm som ska pressas in med centrumbulten. Problemet är att det går att pressa in den tills att det är cirka hela 5 mm kvar. Det krävs ett mothåll på den roterande plattan men nu börjar det ta emot väldigt mycket. Ska det vara så? Finns det något som borde smörjts upp innan jag monterade tillbaka plattan?

Länk till de instruktioner jag följde: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=68329
Fallet löst. Tog av plattan igen för att se så inget kommit snett på eller något annat som tog emot. Man kan smörja anläggningsytorna lite och även rengöra hålet dit plattan ska in för att underlätta återmontering. Tog även med ett sandpapper lite försiktigt. När plattan sen sätts tillbaka så håll emot med en större skruvmejsel för att vara så nära objektet som möjligt. Bulten är tillbaka och ac:n fungerar!

Om du har en Volvo v70 så kan du även ta bort den längre plastbit som sitter under strålkastarna för att komma åt bättre.
OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]