Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
bensinskalle skrev:Min länkarm pajade efter 700mil, från vparts dock. Fick en ny dock, men den kastade jag och köpte från annat ställe för jag var mindre sugen på att sätta på samma skit igen, dega hjulinställning och riskera att få göra resan ytterligare en gång...
Var hittade du bättre länkarmar?
Användarvisningsbild
av Jackson75
fremar skrev:Måste man byta hela länkarmen på V70N? Är inte bussningar och spindelled utbytbara på dem, så man kan byta bussningarna till bättre?
Jo, det finns lösa bussningar o köpa.
av johcarl
bensinskalle skrev:Som sagt, exakt så betedde sig min bil när ena länkarmen var skit. Kan nästan sätta en peng på att du råkat ut för samma fenomen.
Grattis! Du skulle ha vunnit "pengarna" :) Höger länkarm bakre bussning ha släppt i vulken... FY FAN vilken skit Skruvat.se säljer! :-(O) Bilen har rullat ganska exakt 2000mil efter byte. "Orginalkvalitet"...

Kompisen har fortfarande orginal-länkisarna kvar i bra skick efter 18´mil...
Användarvisningsbild
av Vojje
bensinskalle skrev:...dega hjulinställning ...
Hjulinställningen påverkas inte av ett länkarmsbyte, i vart fall inte om du endast byter bussningarna i de befintliga.
Användarvisningsbild
av A80TD
Ja, så här ser det ut på min bil. Länkarm höger fram, bakre bussningen är helt kass, 16 mån / max 4000 mil efter bytet. Symtomen började komma redan för 3-4 mån sedan, så kanske vid ca 3000 mil.

Känns trist. Jag tror jag köper lösa bussningar och pressar dit dem själv. Hoppas det finns något annat fabrikat som håller bättre kvalitet. Original var hela fortfarande efter 34000 mil. Jag bytte länkarmarna för att där var det de främre bussningarna som hade pajat.

/ Göran

Bild
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag har inte kvar förpackningarna men jag har för mig det var Proparts. Made in Sweden stod det på själva länkarmarna. Nu vet man iaf vilket fabrikat man ska undvika.
Jag hittade en webshop som har lösa bussningar av följande fabrikat:

- Febi Bilstein
- Vaico
- Mapco
- Metzger

Någon som vet vilka som är bäst, alt. bör undvikas?
OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]