- fre 26 jul 2013, 00:19
Min bil lider av så kallad av/på-effekt, som min far kallar det (han sa att det var ganska vanligt på lite äldre motorcyklar). Jag har kallat det för ett sorts glapp någonstans i kraftöverföringen, eftersom det är så det känns. Alltså, gasar jag och släpper gasen tvärt så kan man likna känslan med att man drar något som sedan kommer ikapp. Som om du skulle dra ett släp, men kupan (kommer inte på vad det heter) man kopplar på dragkroken är lite för stor så när man slutar gasa så kommer släpet ifatt och dragkroken slår i kupans bakre vägg.
Vet inte om jag kan förklara fenomenet bättre. Men min fråga är alltså, är det något att oroa sig för? Vad beror det på? En mek jag pratade med sa att det kan bli så när man chippar, iom att laddtrycket höjs och det som känns är turbon som släpper helt. Kan det stämma?
Tack på förhand
/Eric
Vet inte om jag kan förklara fenomenet bättre. Men min fråga är alltså, är det något att oroa sig för? Vad beror det på? En mek jag pratade med sa att det kan bli så när man chippar, iom att laddtrycket höjs och det som känns är turbon som släpper helt. Kan det stämma?
Tack på förhand
/Eric
- By RabaHiff