Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
Ni är säkra på att dessa småryck som många av oss upplever inte kommer från att AC'n slår på? Det är vanligt när det är varmt ute och AC'n går på högvarv att man "tappar kraft" den sekunden som den slår på. Det kan upplevas som ett litet ryck och man märker det bara vid jämn fart.

Om felet bara händer på sommaren så är ni nog nära sanningen. Speciellt om inga felkoder finns. Testa att köra utan AC.

Självklart kan det finnas många andra anledningar som gasspjäll och annat som redan nämnts.
Användarvisningsbild
av teddysoft
Hertsh skrev:Ni är säkra på att dessa småryck som många av oss upplever inte kommer från att AC'n slår på? Det är vanligt när det är varmt ute och AC'n går på högvarv att man "tappar kraft" den sekunden som den slår på. Det kan upplevas som ett litet ryck och man märker det bara vid jämn fart.

Om felet bara händer på sommaren så är ni nog nära sanningen. Speciellt om inga felkoder finns. Testa att köra utan AC.

Självklart kan det finnas många andra anledningar som gasspjäll och annat som redan nämnts.
Har redan testat detta med och utan AC, och det är skitsamma med den då bilen smårycker med eller utan AC påslagen.

Som sagt så hade jag bilen inne på service och Volvo kunde inte hitta nått fel. Om det hade varit ACn så hade nog dom sagt nått.
Ska testa köra utan AC:n och se. Där jag bor finns knappt 98 oktan.. Har alltid tankat de förut, innan jag flyttade. Åkte 15 mil idag utan att tänka på ryckningarna, så det kanske beror på AC:n, eftersom det inte var så varmt idag. Ska testa lite sånt innan jag börjar fundera på att byta ut magnetventil osv.

Väldigt tacksam för svaren!
Användarvisningsbild
av Jackson75
perco skrev:Igår fick jag felmeddelandet "emissionsfel service erfordras". Suck, gasspjället som spökar?
kolla om du har ett MM spjäll med vit el gul etikett, undertill.
Tack för alla tips, har varit väldigt dålig på att svara och testa grejer nu tipsat om. Har iaf bytt batteri då mitt förra helt plötsligt dog och sen inte gick att ladda fullt. Hoppas att det kan vara orsaken till felmeddelandet, och kanske även den hackande gången, om det beror på AC:n. Om det fortsätter ska jag testa varenda ett av tipsen!

Edit: Hacken är borta! Bytte som sagt batteri och tankade 98-oktan, så något av det verkar ha hjälpt.
OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]