Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min fru får åka i baksätet, för att larmet inte vill låsa upp passagerardörren. Jag avaktiverar larmet och alla dörrar utom passagerardörren låses upp.
Försöker öppna inifrån, knappen åker upp men inte f-n går dörren att öppna.
Kör en sväng, stannar larmar på, larmar av igen och vips alla dörrar går att öppna. Kan det vara batteriet som är kasst??
En annan liten egenhet jag märkte i lördags, Kupéfläkten startar av sig själv???? SPÖKEN :twisted:
Bilen var låst och larmad, nyckeln låg i min byxficka, men vem startade fläkten???
När jag gick ut med hundarna var bilen tyst, men när jag kom tillbaks så lät det ifrån bilen. öppnade bilen och märkte att fläkten gick för fulla muggar. Jag var tvungen att starta bilen och stanna den igen för att fläkten skulle sluta.
Är det någon mer som har spöken i bilen????
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Larmet kan du nog lösa med ny mjukvara från volvo. Att kupefläkten går igång är helt normalt. Min kan gå igång en kvart efter man stängt av bilen. Är tydligen nån avfuktning av ac:n eller nått sånt.

Mvh Tomas
av NCR
Jag vill också ha en mjukvara som tvingar min fru att sitta i baksätet....
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Skaffa en liten mjukvara så sitter nog frugan i baksätet....
:D
av Golddigger
Har oxå spöken i min!

Kom tillbaka till bilen efter den stått parkerad ca. 3 timmar och då stod kupéfläkten och blåste för fullt. Antar att den varit igång en stund då batteriet inte gav startmotorn den där vanligt pigga knuffen. Fläkten gick av först efter jag stängt av motorn igen.

Har både hört att detta ska vara helt normalt samt att det är ett fel då någon blivit stående med urladdat batteri (nyare V50 med samma grej).

Detta upprepade sig vid några tillfällen och jag tyckte mig se ett mönster.
Endast när temperaturreglagen står inställda på under 20 grader har detta inträffat, efter mina egna "vetenskapliga" observationer! :lol:

Lämnar numera bilen med båda reglagen på minst 21 grader och efter detta har fenomenet aldrig uppenbarat sig. Låter kanske konstigt men det är ett faktum, svårt att se att det är en slump utan jag tror mer på spökteorin! :D
av Daddan
farmerswalk skrev:Skaffa en liten mjukvara så sitter nog frugan i baksätet....
:D
Är inte det hårdvara? :D
Användarvisningsbild
av Jåkob
Hej Golddigger!

Den funktion som du har fått igång kallas "afterblow function".
Den finns för att förebygga skadlig bakterietillväxt i ventilationsrören.(om du suttit i en gammal bil och känt att det luktar illa när ac:drar igång vet du vad jag menar).
Detta är en suverän grej som bara startar när det behövs,oavsett vilket läge du har på ecc:n.Bilen känner själv av luftfuktighet och temperatur och när det föreligger risk för bakterietillväxt så startar fläkten och går i orkan läge i ca 15 min.Då har fukten torkat och fläkten stänges av automatiskt. Om du kommer till bilen när fläkten går så är det bara att köra vidare,rören torkas ju då automatiskt.
Du riskerar aldrig att bli utan ström eftersom bilen känner när det finns för lite ström och då kopplas funktionen bort.

Denna grej är inte Volvounik,(finns i alla nya Volvo),utan den finns faktiskt i oxå i en ny merca som kostar drygt en miljon!!! :D
av Golddigger
Jåkob skrev:Hej Golddigger!

Den funktion som du har fått igång kallas "afterblow function".
Den finns för att förebygga skadlig bakterietillväxt i ventilationsrören.(om du suttit i en gammal bil och känt att det luktar illa när ac:drar igång vet du vad jag menar).
Detta är en suverän grej som bara startar när det behövs,oavsett vilket läge du har på ecc:n.Bilen känner själv av luftfuktighet och temperatur och när det föreligger risk för bakterietillväxt så startar fläkten och går i orkan läge i ca 15 min.Då har fukten torkat och fläkten stänges av automatiskt. Om du kommer till bilen när fläkten går så är det bara att köra vidare,rören torkas ju då automatiskt.
Du riskerar aldrig att bli utan ström eftersom bilen känner när det finns för lite ström och då kopplas funktionen bort.

Denna grej är inte Volvounik,(finns i alla nya Volvo),utan den finns faktiskt i oxå i en ny merca som kostar drygt en miljon!!! :D
OK, detta verkar ju vara en bra funktion men frågan är om den funkar som tänkt? Är det inte rimligt att detta sker i samband med att bilen stängs av och inte flera timmar efteråt? Låt säga att du parkerar din bil i villagaraget på kvällen och flera timmar senare börjar bilen "leva" i garaget...
V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]