Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvos80
tjena var o pilla bakom luftburken på min s80 och fick se två små slangar som gick in i övrelocket på luftburken...... tänkte juh sätta dit ett öppetfilter men hur går det nu???

är dom viktiga eller har dom ingen sexuell betydelse om dom sitter där eller ej???
Användarvisningsbild
av CarMan
dom styr väll om du ska få förvärmd luft eller ej
Användarvisningsbild
av volvos80
men andra ord har ingen sexuellbetydelse....
det tar lite längre tid att få förvärmd luft?
Användarvisningsbild
av greeeken
Med öppet filter o utan dom 2 slangarna som går till en sensor så kommer bilen dra mkt mer bensin.
Ja ve jag har testat på min.
Fick rådet hos volvo att bar aplugga igen slangarna o köra på ,men den drar mer besin.
Tänkte göra nått som rekomenderades på ett bms forum.
Skaffa denna sensor sätta i slangarna o ha sensorn så nära det öppna filtret som möjligt.
Har inte fått upp arslet ur stolen att göra det bara.
HAr även letat efter just en sådan sensor men dte skulle kosta runt 3000 kronor eller liknande då man inte kan köpa den löst enligt bilia.
Kanske skriten som gäller.

Men en sak är klar.
Bilen låter så j.......................la gött med öppet filter.
av Hellrider
greeeken skrev:Med öppet filter o utan dom 2 slangarna som går till en sensor så kommer bilen dra mkt mer bensin.
Fick rådet hos volvo att bar aplugga igen slangarna o köra på ,men den drar mer besin.
Skaffa denna sensor sätta i slangarna o ha sensorn så nära det öppna filtret som möjligt.
HAr även letat efter just en sådan sensor men dte skulle kosta runt 3000 kronor eller liknande då man inte kan köpa den löst enligt bilia.

Men en sak är klar.
finns ingen sensor på dom slangarna, 1st kommer direkt från insuget till burken sen går den vidare via luftburken till varmluftspjället på burken,det enda som händer är att det blir lite påverkan på emissionerna efter som luften in i spjället blir kallare,möjligtvis något högre förbrukning typ 0,01 dl eller nåt!
Användarvisningsbild
av volvos80
men andra ord ingen sexuellbetydelse! ja den morrar på fint.... kan säga att den dra på lite bättre på högre varv eller om det bara e innbillning...

men det låter som det är 500 sug hästar i den haha =)

jaja GOD JUL o tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av greeeken
Hellrider skrev:
greeeken skrev:Med öppet filter o utan dom 2 slangarna som går till en sensor så kommer bilen dra mkt mer bensin.

Men en sak är klar.
finns ingen sensor på dom slangarna, 1st kommer direkt från insuget till burken sen går den vidare via luftburken till varmluftspjället på burken,det enda som händer är att det blir lite påverkan på emissionerna efter som luften in i spjället blir kallare,möjligtvis något högre förbrukning typ 0,01 dl eller nåt!

Frågade om detta på bilia i haga norra dom sa att det var en sensor!! ?
Den drar bra mkt än 0,01 snarare 0,4 mer ialla fall på.

Men fan va gött det låter.
Användarvisningsbild
av CarMan
förvärmd luft bruka man vilja ha förat kall fuktig luft fryser.
av Hellrider
CarMan skrev:förvärmd luft bruka man vilja ha förat kall fuktig luft fryser.
jag skulle påstå att det är för att få upp temperaturen i förbränngsrummet så fort som möjligt,sen kanske det är ytterligare en anledning som du säger
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:förvärmd luft bruka man vilja ha förat kall fuktig luft fryser.
jag skulle påstå att det är för att få upp temperaturen i förbränngsrummet så fort som möjligt,sen kanske det är ytterligare en anledning som du säger
möjligt att det är så, har faktiskt ingen koll :shock:

på den tiden då man hade nått som hette förgasare 8en makaper som försedde motorn med bensin :wink: )
så hade man alltid dessa förvärningar för att förhindra att förgasaren frös vid tempraturer runt nollan.

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]