Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjam
Hej. Funderar på att byta ut mina stötdämpare fram på min bil.
Troligtvis behövs också övre lagringen bytar ut när det finns klock i framvagnen vid väg gupps körning. Allt annat är bytt.

Kollade lite på skrotarna och där kan man få kompletta fjäderben med ~5000mil för 900:- st. Klart intressant för mig. Bara till att byta ut.

Nu till min fråga. Är det samma dämpare/fjärdrar på 2,5T, 2,4T
mot min T5:a? Min bil har inte något sport chassi utan det är standard mjuk.

Passar det dom från mod 05 samt S60 mod också? Det är tydligen andra art nr enligt skroten?

//jimjam
av jimjam
Ingen som vet?

/Jimjam
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns säkert 10 olika stöt dämpare. man måste altid beställa efter schassi koden.

sen så skulle jag aldrig montera begagnade stötdämpare
Användarvisningsbild
av Honke
Det där med chassikod kan du nog bry dig mindre om, jag menar om du skulle köpa tex koni eller bilstein så har dom ju inga chassinummer utan går ju efter bil och årsmodell.

Kan inte tänka mig att det skulle skilja på T5 o 2,4T.
av jimjam
Håller med att nya stötdämpare alltid är att föredra.

Tyckte det verkar smidigt att byta ut hela paketet med övre lagring allt.

Ibland klonkar det till i framvagnen vid vissa gupp.
Är det övre lagret som låter eller är det endast fjädern som hoppar till i nedre skålen?
Bra att veta om jag endast byter dämparen.

//jimjam
Användarvisningsbild
av henka35
Det kan vara båda två. De har jag iaf haft på min bil.
Varför blir det lättare när du tar ett komplett fjäderben från skroten?
Stötdämparen är ju fjäderbenet. Den sitter fast bultad med två buktar i navhuset. Upptill sitter lagret fast i karossen, med de 3 skruvarna.
När du byter så ska du ta allt, dvs. lager, fjäder, fjäderben och gummiinlägget i fjäderskålen ska eftermonteras. Sedan rekommenderar jag en 4 hjulsinställning.

/Henrik

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]