Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpackman
hehe kunde nästan tänka mig dom svaren, får bli att köpa en racekatt, vad kostar en sån och vart finner ja en sån?
Ni skall alla har ett tack för alla svaren!

MvH!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:anledningen till att race kattar tänder motorlampan är inte att dom inte renar, utan att dom inte börjar rena tilräckligt fort. dom tar lite längre tid påsig helt enkelt.

man fetar inte på för att sänka avgas tempen, det är helt fel! när man vill ha ner avgastempen så öppnar man EGR vantilen.

feta på gör man för att sänka tempraturen i förbränningsrummet.
??? Nu talar vi fullgas. Har aldrig sett en bensinturbo där man öppnar EGR vid maxlast för att få ned tempen. EGR öppnar man ju vid dellast för att kunna ha ett lågt F/A-mix.

Förresten svårt att överhuvud taget trycka in avgaser genom EGR i insuget vid fullast då du ju har max turboladdtryck att övervinna.

Om du fetar så sänker du tempen hela vägen, först i cylindern, men i turbo och katt med, särskillt viktig med de nya kattarna som sitter nära toppen för att snabbt bli varma.

De enda motorer jag har sett där man använder EGR för att sänak förbränningstemp är dieselar men då har man ju en EGR kylare för att sänka tempen på gaserna innan man trycker tillbaka dem. Sådana kylare har jag aldrig sett på en bensinare.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det är sant att man inte kör EGR reglering vid fullgas.
men man vill bara sänke förbränningstempen för att undvika spikning, inte för att sänka tempen i katten!
jag tror att överskott på bränsle desutom höjer tempen på katten, då "fuktiga avgaser för med sig tempraturen bort från färbränningsrummet 6 därmed blir allt efter förränningsrummet varmare

Sitter tre "lediga" blindknappar bakom v[…]

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]