Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyMe
gltnils skrev:
EddyMe skrev:
bensinskalle skrev:Lossa den lilla navkoppen i centrum på fälgen, så sitter skruven rakt in där.

Den ska säkert dras med något moment, men när jag lossar den och grejar så rengör jag den, lägger på lite locktite och drar på känn. Har aldrig haft några problem med det.
Behöver skruven bytas ut? Skall bilen hissas upp med hjulen hängande? Tänker på belastningen..

Har hittat att den ska vara 35nm + 90 grader.. Förstår dock inte vad som menas med "+90 grader"?
Skruven skall bytas . Dras till rätt moment sedan drar man ytterligare ett kvarts varv (90 grader)
Har nu varit ute och kännt på skruven, kunde ganska lätt dra åt den ca ett kvarts varv till sen var det stopp, båda sidor.. Skulle behöva ta i ordentligt för att det skulle gå dra åt mer.. Med andra ord ganska väl åtdragen.. Efter provkörning är det bara konstatera att "knacket" är kvar. Uppkommer varje gång jag börjar köra från stillastående..backa eller fram spelar ingen roll.. Knackar till 1-2 gånger och sen är det tyst tills nästa gång jag stannar och ska köra iväg.. Mer påtagande vid korta manövringar, dvs fram/tillbaka, t ex vid vändning där man har ont om plats... Varför är det viktigt att byta skruven? Kan det vara något annat, t ex glapp styrled??
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Eftersom skruven vinkeldras (90 grader) sträcks midjan på den, så om man återanvänder den för många gånger går den av. Men som sagt, jag kör loctite och drar på känn å jag har haft bort mina skruvar säkert 4ggr, aldrig haft några bekymmer.

hur är ljudet? är det ett knäpp, duns, knackning? hör du ungefär vart det kommer ifrån?
av EddyMe
bensinskalle skrev:Eftersom skruven vinkeldras (90 grader) sträcks midjan på den, så om man återanvänder den för många gånger går den av. Men som sagt, jag kör loctite och drar på känn å jag har haft bort mina skruvar säkert 4ggr, aldrig haft några bekymmer.

hur är ljudet? är det ett knäpp, duns, knackning? hör du ungefär vart det kommer ifrån?
Omöjligt att lokalisera mer exakt än att det kommer från framvagnen.. Ljudet är som ett knack/duns...som att något sträcks och till slut brister eller hoppar ur led... svårt att beskriva.. :) Kan inte påstå att det kommer från vänster/höger sida utan mer från mitten av bilen.. Föreställ er att ni måste vända på en mycket begränsad yta och är tvungna att köra fram och tillbaka ett par gånger innan ni har vänt.. Varje gång ni lägger i ettan eller backen, släpper upp kopplingen och bilen börjar dra så knäpper det till så pass att det hörs tydligt inne i bilen.. Kan nästan jämföras med gamla automatare där kardanen slår till när man lägger i driven..fast det kommer från framvagnen..

Kan ej beskriva bättre... :)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hmm okej...

Och du har kollat drivaxlarna? Känn på dessa så de inte glappar onormalt, är lösa eller något annat sådant.

Känn på oken så de inte är dem som rör sig och låter, smörj glidpinnarna eventuellt.

Kolla motorkuddarna och momentbussningarna så de inte är dom som är dåliga och låter när motorn rör sig.

Kolla spindelleder och styrleder så de inte glappar och knackar när de rör sig.

Kolla om dina fjäderisolatorer är okej. Det ska helst sitta en gummiring i nedre fjädertallriken, annars brukar fjädern ge ifrån sig ljud när den rör sig mot tallriken. Jag hade detta problem, men det var dock inte lika frekvent förekommande som dina missljud men de kunde uppstå när man lastade motorn.

Kommer inte på så mycket mer just nu...
av EddyMe
Liten uppdatering.. Besiktade bilen idag och bad besiktningsmannen ta en extra titt på framvagnsdetaljerna. Han hittade glapp i höger yttre styrled men var tveksam om detta kan vara orsaken till knacket jag har.. Vad tror ni? Kan det vara orsaken? En anna fråga, måste det göras hjulinställning efter att man bytt styrleden?
av RogerK
Ja man ska göra hjulinställning efter styrledsbyte. Jag tror inte ditt ljud kommer därifrån. Kolla motorfästen och momentstag till motor/låda kanske.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]