Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Triton
Jag har en V70N T5 -00 som har elstol på förarplats. Den sista tiden så har den tappat inställningarna för de 3 olika programmerade positionerna som man kan ha på den.

Ställer man in den igen så kan den hålla sig så 1 vecka för att sedan återställa sig till standard läge dvs. nollställa sig.

Vad kan detta bero på? Bilen fungerar perfekt för övrigt
av Addekarlsson
Kika om du har glappkontakt i nån kabel till stolen. För dessa stolar med minne tappar alla inställningar om strömmen bryts till stolen.
Det finns alltså en kabel med permanent ström till stolen.

Jag har ett liknande problem i min bil, men det ter sig på så sätt att jag inte kan programera in nya stolslägen istället.
Har dock inte orkat söka reda på denna strömkabel och nolla stolen.

Att tänka på, laborera inte för mycket med alla kablar om du har sips (sidokrockkudde) i stolen. Dra i fel kabel, och det kan sluta illa. Nu brukar dock kablar för krockkuddar vara dragna i orange kabelslang, så man ska se dom lätt. Men som sagt, tänk på det.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av CarMan
Triton skrev:Jag har en V70N T5 -00 som har elstol på förarplats. Den sista tiden så har den tappat inställningarna för de 3 olika programmerade positionerna som man kan ha på den.

Ställer man in den igen så kan den hålla sig så 1 vecka för att sedan återställa sig till standard läge dvs. nollställa sig.

Vad kan detta bero på? Bilen fungerar perfekt för övrigt
dom är mycket ström känslige, kan vara så att strömen doppar lite vid start & vips är minnet borta
har du ett bra batteri?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Man kanske skall sätta en konding på plusmatningen ;)

Det är rätt dåligt att den tappar minnet om den får en spänningsdipp faktiskt.

Då borde den tappa alla inställningarna om man släpper på batteriet med?
av Addekarlsson
Stämmer bra det _Rick_. Räcker alltså med att strömmen försvinner en bråkdels sekund, så är minnet i stolen borta.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Bonnie
Lyd car mans råd och kolla konditionen på batteriet.
Om det visar sej vara dåligt så byt till ett sk. Taxi batteri det är fler amp. timmar på det och kommer att hålla betydligt längre.
Det är så otroligt mkt. elektronik i dagens bilar att det räcker med att batteriet bara är i det minsta dåliga kondition för att slå ut vissa komponenter. Dessutom så här års när det vanligtvis blir kallare så får batteriet ta extra mkt. stryk, så det är på sin plats att kolla vinterstatusen på det så att man inte står där en tidig morgon och inte får igång bilen.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]