Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
greeeken skrev:Ska man ha bil bara för att ha bil så köp en Trabant, den tar dit dit du vill.
Hmmm...jag vill ha en bil med bra komfort och som är praktisk (bra lastutrymme), hyfsat ekonomisk, pålitlig och juste andrahandsvärde.

Om den accelererar 0-100 på 6 eller 12 sekunder eller når toppfarter över 200 har ingen betydelse för min del. Därför räcker V70 140hk gott och väl för min del.
av RobertHalmstad
greeeken skrev:Ska man ha bil bara för att ha bil så köp en Trabant, den tar dit dit du vill.
170 motorn är otroligt seg i låga varv.
Känns som om man vill gå ut knuffa på. Sen händer det ju inte mkt efter 4000 varv heller.
Visst man vill inte nån raket, men motorer me samma hästar hos andra tillverkare är klart mkt piggare o för den delen snålare
Jag kan inte yttra mig om 170:n specifikt, men gällande 140:n så har i alla fall jag inte kört någon bil i liknande storlek med c:a lika många hästar som känns bättre. Alla liknande bilar jag kört har gett en känsla av undermotoriserad, som om man måste plåga bilen för att det ska hända något och surriga i motorvägsfart. Undantaget kanske skulle vara en BMW 520 av förra modellen som känns likvärdig med volvon, men resten av gänget är hopplösa i min åsikt. 170-hästarn kan ju kanske upplevas som lite klen just eftersom den kräver att man varvar lite mer jämfört med 140. Man bör alltid titta på vridmoment och var det kommer. Jämför en 200 hästars diesel med en Honda Civic type-R med 200 hästar, Civicen kanske är jätteskoj vid enstaka stunder men vem orkar åka runt och varva 6000-7000 till vardags?!?
Användarvisningsbild
av henka35
Tanka bilen med 98 oktan istället för 95.
Bilen blir mycket roligare att köra. Den känns faktiskt inte alls speciellt "trött" på låga varv. Sedan dra då min ca 7-8% lägre i statskörning, vilket finansierar merkostnaden med råge.

/Henrik

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]