Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredric
Jag undrar om det är nån som vet vilka kablar det är för RTI:ns röstguidning till högtalaren VÄ fram..går dom till högtalaren eller går dom till stereon och sen vidare till högtalaren..
Jag skulle vilja flytta ljudet så jag får det till centerhögtalaren på inst.brädan istället..
Nån som vet hur ja kan få det som ja vill ha det :roll:
av Frigge
Den signalen går via can-nätet mellan rti och stereo o kan därför inte styras om.
Användarvisningsbild
av Fredric
Klart att den går att flytta...hittar man bara åt rätt kablar så självklart kan man styra ljudet till en annan högtalare..
Men vilka kablar är det :wink:
Användarvisningsbild
av _Rick_
Har för mig att talkanalen ligger ensam i MELBUSkabeln.

Isof får man göra en 'break out' box som man sätter imellan och plockar ut RTI-ljudet separat. Men då krävs det ju att man bygger en liten monoforstärkare med.

Det borde inte sätta nån felkod om du inte använder det stiftet i Melbuskabeln.

Och mig veteligen så används bara det till RTI, det finns 1 stereo-par som används till de andra funktionerna på Melbus tex CD-växlare, TV etc.

Men då är du rökt att använda centerhögtalaren till 803:an tex
Användarvisningsbild
av CarMan
ljudet går som lågnivå i en röd kabel i dinkontakten mellan stereon & RTI enheten.

du kan inte på något vis flytta ljudet till centerhögtalaren.

men du kan göra som jag tänkt göra, men inte orkat.
skaffa ett slutsteg & sänd ljudet till högtalaren som finns i nackstödet på telefonförbredda bilar.
av S60AWD2.5T
Frigge skrev:Den signalen går via can-nätet mellan rti och stereo o kan därför inte styras om.
Varfr svar när man inte vet.
CAN är inte inblandad här utan Melbus och ljudet går definitivt inte digitalt
utan analogt precis som ljudet för talet i Digitaljukeboxen.
Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Jag har inte sett några specifika kommentare[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]