Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim
bensinskalle skrev:
Tim skrev:
bensinskalle skrev:Monterar man dom fel och kör in dom fel så kan det bli så.

Men om du inte upplevde det från början, utan det har kommit mot slutet, så är det ju något annat.
Hur monterar man bromsskivor fel? Hur kör man in dom fel ? Haha, Förklara gärna det :). Var skivorna rostiga? Annars tycker jag faktiskt att det borde gå på reservdelsgarantin! Eller någon slags goodwill åtminstone.
Montera fel -> montera så skivan kastar. Väldigt lätt hänt om det inte är typ steriliserat på navet.

Köra in fel -> Överhetta de nya beläggen, stanna med bromsen i. Räcker för att det ska bli vibrationer.

Men så är ju då inte fallet den här gången eftersom det inte upplevdes i början.
Skivan blir att sitta plant mot navet när man drar fast hjulet, förstår inte hur man skulle kunna misslyckas med det.
Det enda felet man kan göra är väl att beläggen inte går lätt i hållare. Att man man inte skulle ha rengjort ordentligt och inte haft på någon kopparpasta eller liknande.

Stanna med bromsen i? Det resulterar inte till några vinda skivor det är jag säker på, om det inte vore så att man parkera i en sjö med extremt överhettade bromsskivor! Rätta mig om jag har fel?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tim skrev: Stanna med bromsen i? Det resulterar inte till några vinda skivor det är jag säker på, om det inte vore så att man parkera i en sjö med extremt överhettade bromsskivor! Rätta mig om jag har fel?
http://www.bromsmannen.se -> inkörning
Skivan blir att sitta plant mot navet när man drar fast hjulet, förstår inte hur man skulle kunna misslyckas med det.
Räcker med något litet litet bakom skivan så hamnar den snett, men gör man rent som man borde och anliggningsytorna är ok i övrigt så är det inga problem.
av lennart lundberg
Hej!

Jag personligen har aldrig hört eller läst i en instruktionsbok där det står att bromsarna måste köras in på en fabriksny bil.
Skulle det vara så känsligt, så skulle de få tillbaka merparten av billarna för byte till nya bromsskivor med samma problem igen.
Däremot händer det att nybilar blir stående en längre tid utomhus innan försäljning och får avtryck på skivorna från klossarna. Detta kan ge en ojämn, pumpande broms som slutar med nya skivor.
Vibrationer har jag också upplevt vid inbromsning och det uppkom vid byte till nya Biltema bromklossar fram på befintliga bromsskivor.
Bytte till originalklossar och vibrationerna försvann efter bytet.

Lennart
Användarvisningsbild
av Vojje
Som sagt, B-tema klossen kan ha problem med passformen. Har den övermått får man ta fram filen, eller byta till ngt annat.
Själva friktionsytan är super även om en del menar att de dammar. Har man plåtfälg är det inget problem.
av hampestampe
Hej. Jag har en Volvo V50 T5 från 2005 som har rullat respektabla 41600 mil. Jag har haft bilen i snart 3 år. När jag köpte den var det nybytta skivor fram, bytta på Volvo. Några veckor efter inköp började de bli skeva och ytterligare någon månad senare gick det inte längre. Jag blev tvungen att byta dem igen. Då beläggen av mekanikern/kamrat bedömdes vara i god kondotion byttes de inte. Skivorna var från mekonomen. Började snart efter detta byte känna skevhet igen och ett par månader senare berättade jag historien för mekaniker på Volvoverkstad som menade att det sannolikt var "otur". Skivorna byttes igen men de blev de skeva på nytt och jag fick nya på garantin. Nu har även dessa blivit skeva och Volvo är inte intresserade av att slänga på ett tredje par på garantin. De har "hört sig för" och menar att felet kan vara ett följdfel från hjullagret, trots att inget missljud kommer från detta och de själva också har konstaterat att det inte är något glapp i dem. De står fortfarande fast vid teorin och rekomenderar mig byte av skivor och hjulager. Jag kommer i det närmsta få ett kostnadsförslag med rabatterat pris. Bilen går för närvarande cirka 500 mil i månaden, snittfart 87 km/h förbrukning 7,6l/100 km, vilket väl säger något om körstil, nästan uteslutande långkörning vid veckoslut. Så är denna bedömning verkligen rimlig? Finns det inga andra fel man borde fundera över?
av jonas79
Jag har har också upplevt att bromsskivorna kan bli skeva, dok var det på en gammal 240. En ny skiva är inte helt fri från kast heller, men jag provade med att borra hål i skivorna(Brembo) alternativt slitsa dem och då fungerade det perfekt. Jag tror det kan vara så att spänningen som blir vid temperaturförändringar försvinner ut i hålen.
observera att borrningen av skivorna gjordes i en cnc styd fräsmaskin efter uppmätningen av skivans kylkanaler och var mellanväggen befinner sig så att hålen inte hanmar i den.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]