Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 Classic 2008
Lång historia kort =
Jag är ruskigt nyfiken på om det går att komplettera en nu 7 polig elsats till 13 polig? Och isf hur?

Min kabelmatta heter 30681977
Fast när jag söker på den på bildelsbasen får jag upp nån gammal skit???

I släpkontakt nu 7 kablar

I TRM grön kontakt med 5 kablar
I TRM 12 polig grå kontakt med 11 kablar
I TRM Blå okopplad kabel

I kontaktstycke i säkringspanelen vänster bak i bilen

12 polig kontakt med 9 inkopplade kablar
2 Gul/svart + blå/gul okopplat

Om man köper en lös 13 pol jaegerkontakt och flyttar över stift nr 1-7 så är det ju bara 8 - 10 kvar + 2 jord. (Stift 12 anväds ej)
Finns det någon enkel lösning på detta. Var ska dessa tre (ev fem) kablar in?
Varför är kontaktstyckerna så gott som fullkopplade redan?
Vilka är de oinkopplade sladdarna? Blå vid TRM och gul/svart + blå/gul vid säkringarna? Och vart tar dessa vägen i dagsläget? Kanske finns de redan dolda i kabelmattan och väntas på att kopplas in?

Eftertext:
Jag har diskuterat detta i andra forum och blir totalt avrådd från att ens försöka. Har absolut inte tänktr att testa något, men är ruskigt nyfiken på att veta varför det inte skulle gå??? Bilen med CAN-BUS är känslig heter det och det köper jag, men om det inte sitter något jag inte känner till typ motstånd, dioder eller dyligt gömt i kabelmattan antar jag att det är vanlig kopparkabel. Som sagt det är mest i ren nyfikenhet, men får jag i klartext en beskrivning till hur det skulle gå till är jag inte främmande för att testa.

Dvs, från stift ? i jaeger till stift ? i kontakt ? och sedan tanka ny mjukvara
Jag har sammanställt en liten översikt över 7-pol och 13-pol uttag för V70N som bör vara till hjälp. Här framgår hur de båda alternativen kopplas.
Stift 2 på 7-pol är antingen dimbakljus, backljus eller laddning. Bara en funktion är möjlig att koppla in på 7-pol. På 13-pol är detta tre separata funktioner som har varsitt stift samt ytterligare funktion (konstantplus) på eget stift samt två extra jordstift.

(Klicka för större bild)
Bild
Nu skjuter jag kanske från höften men är jag ute och cyklar om jag påstår följande:

Jaeger 2 till ledig 2 i grå TRM kontakt

Jaeger 10 till övre höger i REM bredvid orange-vit
Jaeger 9 till nedre vänster i REM
Jaeger 8 till andra nedre vänster i REM bredvid gul-vit

Jaeger 11&13 till jord/kaross

2,5 kvmm kabel till 9-10-11-13?

Kan någon bekräfta eller om man har ett 13 poligt kablage t.o.m mäta mellan jaeger och REM-Kontakt?
Nu blev jag vörvirrad.
Försöker koppla in 13 polig kontakt till TRM men givetvis har inte Rejmes skickat med något kopplingsschema.
Någon annan modul har jag inte hittat att koppla in mig mot.
Hittar för övrigt inte någon kabel för canbus kommunikationen heller.

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]