Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja.
Mitt "första riktiga" inlägg i detta forum.

Min V70N klonkar någostans, från framvagnen när man kör över hål, gupp och liknande.
Vad jag förstått hittils gemon att läsa diverse trådar, kan det vara någon styrled , fjäderbenslagring eller liknande.

Kollade idag även på över motorfästet. Det var/är helt slut. Så den svarta tvärstagen, eller vad den kallas för satt så gott som löst, och vickade jag på den för hand, så klonkade det om den. Vet ej om mitt klonkande beror på den eller ej, men jag bytter den, tänkte jag.

Köpte idag en ny bussning på Meca ( 100:-).

Men, hur byter jag den?
Jag tog loss skruven , bände isär hållarna :oops: så trilade den gamla bussningen ut, förutom höljet den sitter i.
Nu till frågan, hur få ut det som sitter kvar?!?! Knacka ut med don, skära bort med kniv?!?! Och hur in med nya?!?!
Måste hela fästet loss för att kunna pressa in den nya, eller kan man "knacka" in den med hjälp av fett medan allt sitter på plats?!?! Bultarana till föstet satt som berg nämligen.
Skulle helst låta de sitta kvar, om det går.

Nybliven V70 ägare.
av Folke
Nu är övre festet bortmonterat.

Men jag får inte in det nya.... Kan jag under tiden köra utan det övre motrfästet?!?
av Droopy
Presa ur/in med hydraulpress el använd en avdragare och hylsa att pressa med. När jag bytte på min Volvo 850 använde jag en avdragare att pressa med.
av akre
Jag har bytt den där bussningen och trodde jag skulle få i den på plats... det slutade med att jag fick svarva en kuts som passade på bussningen, och en brädstump med ett stort hål i på baksidan av fästet. Sedan pressade jag i bussningen med skruvstycket. Jag var tvungen att ta loss fästet från motorn.... Men då gick det lätt....

Någon har gjort en sida på internet om hur man pressar i den med hjälp av en gängad stång och ett par plattor på var sida om fästet. Jag provade det också och det fungerar INTE.

Volvoverkstäderna kör med ett portabelt hydraulverktyg för att pressa i dom där.
av Droopy
Absolut enklast är att köpa en ett komplett motorfäste på Volvo om man inte har tillgång till pressverktyg. Det blir ju dok några hundralappar dyrare men det kan det vara värt.
av apan_jocko
Sent frågat , bytte du bussningarna eller hela fästet ?
Försvann klonket ?

Har precis fått börjat få klonk/gnissel på min bil, så jag kände på fästet och det sitter inte precis bra.

Nån som vet vad hela fästet kostar ?

/ aj

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]