Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cazz
Förr fanns det en drös med olika modeller på handsfree.
Nu har det blivit lite mindre utbud tycker jag men det finns dock endå en del

Fast de jag har sett sköter bara volym och det.
Tittade lite på prisjakt för jag tänkte en blåtand som även klarar av att kunna svara med, dvs man trycker på en knapp när någon ringer. Då fick jag inte upp ett enda alternativ.

Kanske inte så viktigt men det vore ett plus att ha det så man kan slippa titta på telefonen för att svara.
Speciellt när jag har den liggande i ett fack :)

Någon här som kör med ett handsfree i sin bil?
av Kena
Jag kör med SE:s MW600, perfekt för mej då radion är inbyggd i headsetet. Ett annat alt. är en gps med bluetooth, då använder du gpsen som handsfree.
Användarvisningsbild
av cazz
mm tanken är att inte ha något headset utan man är fri i bilen utan att tänka på att sätta in lurar i örat.

Hmm få se vad man gör, tycker det är konstigt eftersom det finns just sådant som man stoppar in i örat och man kan svara med en knapp men det finns det inte ett handsfree. Att ha en med kabel är ju heller inga problem.
Användarvisningsbild
av cazz
Väcker denna tråd igen för nu har tankarna kommit igång igen :)

Tankarna nu är att kunna kombinera så man kan lyssna på musik via telefonen men kunna svara med en knapptryck och ha den som ett handfree.
Kollar man på Iphone så finns det en drös med olika saker medan Android (Jag kör med en Samsung mini) så är utbudet lite värre tycker jag.

Det jag kan hitta är två sätt.

FM sändare - Spela musik från en FM-Sändare direkt in i stereon, Gör att man kan svara och använda stereons högtalare och FM-sändaren har en mik.
Fördelen med det är att det krävs inte så mycket arbete, är inte beroende av model.
Nackdelen är hur bra är ljudet om man ska lyssna på musik?

AUX adapter - Spela musik direkt in i stereon med en miniTele plugg, kan använda stereons högtalare till samtal samt musik.
Fördelen är ju att det blir nästan garanterad bra ljud.
Nackdelen att det krävs en del arbete med att modda stereon samt hur ska man bygga så det finns en mik till samtalet och kunna svara. Teknisk sätt så borde det fungera som ett kabelhandfree men har inte sett någon färdig produkt.
De flesta modeler idag kör med en fyrapolig minitele till sina telefoner så det borde passa de flesta modeler.
Användarvisningsbild
av Perc
http://www.gromaudio.com

Du köper en "låda" som du kopplar i stereons växlaringång med hjälp av en kabelhärva som är specialgjord för just volvos HU-modeller. Installationen tar ett par minuter, det är bara att koppla en sladd i stereon och tjuva in sig på 12V. Plus tar du från stereons matarkabel med "tjuven" som ingår i förpackningen. Minus kan du fast ta från stereons chassi. Stereon (och klimatpanelen) monterar du ur på några minuter. Sladdarna och boxen får plats bakom stereon, iallafall i min bil med HU-603 och ingen RTI el dyl.

Det finns tre tillbehör att koppla in i gromlådan: simpel 3.5mm-kabel, bluetoothkit (med mikrofon) och applekabel. Det finns två ingångar i lådan och jag valde dom två senare. Applekabeln laddar och kör ljudet på samma gång, bluetoothen använder jag för samtal. Mikrofonen monterade jag snyggt uppe vid taket vid A-stolpen. Gick utmärkt att dra den tunna mikrofonsladden genom instrumentbrädan, ut där i sidan vid "dörren" till säkringscentralen och sedan upp längs a-stolpen bakom en gummilist.

Man kan helt skippa sladd och spela musik via bluetooth om man vill också men jag använder det endast för handsfree. iPhonen begriper själv att pausa musiken och hoppa över till bluetooth då det ringer. Svara gör du med "nästa låt"-knappen på stereon eller rattkransen. :)

Några små minus finns dock:
- Inte buggfri. Telefonen reagerar inte alltid då man byter låt via stereon/ratten. Grom Audio släpper mjukvaruuppdateringar med jämna mellanrum men jag har inte kollat om det finns nån som fixar detta. Borde kanske göra det. Uppdatering är enkelt via usb.

- Bluetoothen har metalliskt ljud. Funkar fint för samtal men inget man vill lyssna på musik via. Har hört att dagens uppdaterade bluetoothkit är bättre och dom erbjöd sig att skicka ut en ny mot en "pant" på 50 dollar, men jag orkade aldrig göra nåt åt det. Kanonbra kundservice från Grom Audio för övrigt.
Senast redigerad av 1 Perc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
cazz skrev:Ser rikrigt häftigt ut, dock lite dyrt :)

Men det är ju så klart ett alternativ.
Jo, dyrt var det. Men jag har utvecklat en svår allergi mot allt vad laddbara handsfreeprylar, ciggkontaktsladdare, sugproppshållare och sånt heter. Så jag beslöt att köpa en Brodithållare och fast monterad handsfree/linein-adapter till denna bil. Bara att ställa ner telefonen i hållaren så är det klart. :)
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]