Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

john.h skrev:Ja den går inte att missa, sitter i tändningslåset. Du ser den nog utan att montera bort något om du tittar in under panelen(eller vad man skall kalla den under ratten)
Vajern går sen till växelväljaren, med den felaktiga "vinkel" på vajern, uppstod kanske ca 20-30 cm från tändningslåset. Så testa att tryck på den så att den hamnar i olika lägen.
Adventuredad skrev:Tack för info. Jag har inte skruvat isär något ännu. Är vajern enkel att hitta?
Bra tips och bra att veta. Ger mig tusan på att jag kommer råka ut för samma sak en vacker, eller troligare, en regnig dag. Då kommer denna tråd ligga i bakhuvudet :D
Var tills igårkväll lycklig ägare av en 2008 XC90 D5 Aut.

Vet ej om det är brukligt att skicka PM på detta sätt. Om inte så ber jag om ursäkt.

Jag har exakt det problemet som beskrivs i tråden och just en Automat. Nyckeln går klockrent NÄSTAN helt in i läge ett. Sedan är det stopp med stort P. Han trixat med nyckeln några tusen gånger (dock utan våld) det känns precis som om att det är helt mekaniskt stopp innan låsrullarna trasslar/rasslar rätt.

Det bar mig emot att börja fylla på med grafitolja då jag misstänker att det kladdar ihop helt. Har provat det nu och juckat runt fram och tillbaka med nyckeln men det funkar inte.

Status just nu:
# Nyckeln går klockrent NÄSTAN till läge I. Men inte riktigt. Sedan är det tvärstopp. Elen går igång.
# Växelväljaren är helt fast. Orubblig. Har dock ej våldfört mig på den. I tändningslåsläge I borde man kunna flytta den om bromsen är nedtryckt, inte sant?
# När man för nyckeln från noll till läge I så känner man ett svagt svagt svagt solenoid klick i växelspaken. Så det verkar funka.

Fråga: Jag har i mörkret petat vridit och vänt på vajern som går till växellådan. har även öppnat mittkonsollen och ser att vajern rör sig lite fram och tillbaka, jag har "knäppt ur" den orangea vajerhöljesinfästningen och tillbaka och provat igen med det går inte att få till det.

Är det våld och grafit som gäller nu? Bär mig emot, kan man trixa fixa på ngt annat sätt? Knacka på låskistan?

Bilen står lite dumt såklart också..... Behöver få bort den. Snarast :-)

Trevlig kväll,

Mattias
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]